Facebook


Instagram

Järnvägsrekord hos APM Terminals Gothenburg


2020-01-27

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål och skog. Det fraktas i regel på tåg från inlandet till Göteborgs hamn för transport på containerfartyg till exportmarknader på kontinenten.
Bild: Göteborgs Hamn AB

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål och skog. Det fraktas i regel på tåg från inlandet till Göteborgs hamn för transport på containerfartyg till exportmarknader på kontinenten.



Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Containervolymerna ökar i Göteborgs hamn för andra året i rad. En tydlig trend är att containergods från hela Sverige koncentreras till Göteborgs hamn i växande grad, och det sker via järnvägen. Totalt transporterades 456 000 TEU* genom hamnen på järnväg – det är den största volymen i hamnens 400-åriga historia. Det visar Göteborgs hamns nyligen sammanställda godsvolymer för helåret 2019.

– Växande järnvägsvolymer är positivt på många olika plan. Det understryker att Göteborg är hela Sveriges godsnav från norr till söder på ett tydligt sätt, och det är ett kvitto på att våra investeringar i hamnens järnvägsinfrastruktur och omlastningsmöjligheter är helt rätt väg att gå, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Järnvägsburet containergods ökar även sett till andel. Över hälften av containergodset på fartyg tar tåget in eller ut ur hamnen på landsidan. Det är nivåer som ingen annan internationell storhamn når upp till.

– Vi är stolta över järnvägsutvecklingen som också är miljöriktig. Vi har antagit ett nytt miljömål där vi ålagt oss att minska hela hamnens koldioxidutsläpp med 70 procent i hela Göteborgsområdet till 2030. Fortsatt överflyttning från lastbil till järnväg är en viktig nyckel för att nå dit, säger Elvir Dzanic.

Totalt ökade containervolymerna över kaj med tre procent i hamnen. Det är andra året i rad som containervolymerna ökar. Under 2018 härstammade ökningen främst från hamnens närområde, medan 2019 karaktäriserades av ökade godsmängder från upptagningsområden i hela Sverige.

Till och med kvartal tre ökade Göteborgs hamns marknadsandel med en procent på den svenska containermarknaden. Siffran för helåret är inte fastställd då totalvolymen för alla svenska hamnar ännu inte finns tillgänglig.

Mild avmattning av intraeuropeiska roro**-volymer
Det osäkra europeiska konjunkturläget i Europa speglar hamnens intraeuropeiska roro-volymer, som minskade med sex procent jämfört med 2018. Detta efter att ha legat på historiskt höga volymer under de senaste åren då den europeiska konjunkturen var starkare.

Hanteringen av nya bilar i Göteborgs hamn minskade med fem procent, till 276 000 bilar. Volymnedgången utgörs nästan uteslutande av uteblivna importbilar. Under andra halvåret har dock totalvolymerna ökat, främst drivet av fler exporterade bilar för Volvo Cars.

Energiprodukterna minskade – för att sedan öka
Liksom i bilsegmentet gick energisegmentets första halvår i moll, för att sedan vända uppåt efter sommaren. Efter underhållsarbeten på raffinaderierna under första halvåret och en volymnedgång på sju procent vände siffrorna uppåt. Under andra halvåret hanterades 12,6 miljoner ton energiprodukter, vilket blev det bästa andra halvåret i hamnens historia på energisidan.

Göteborg har aldrig varit en populärare kryssningsdestination än under 2019. Hela 110 000 kryssningspassagerare fördelade på 60 kryssningsfartyg besökte Göteborg, vilket är det största antalet passagerare någonsin i hamnen. Det finns också anledning att se positivt på framtiden då segmentet går mot ytterligare ett rekordår med 83 anlöp bokade för säsongen 2020.

Göteborgs hamns godsvolymer, 2019

 Jan-dec 2019Jan-dec 2018Jan-dec
jfr %
Container, TEU772 000753 0003%
Järnväg, TEU456 000398 00014%
Ro/ro enheter551 000584 000-6%
Nya bilar276 000290 000-5%
Passagerare (färja)1 784 0001 685 0006%
Kryssningsanlöp594337%
Energi, m.ton22,223,4-5%
Totalt m.ton38,940,5-4%

* En TEU motsvarar en tjugofotscontainer.

** Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas med fartyg inom och utanför Europa.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste året. Det märks genom färre anlöp till hamnarna, färre passagerare och mindre...

Läs mer
Zinga
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Ulefos
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Vattenfall
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer
Zugol 550


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer
<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i...

Läs mer
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se