Facebook


Instagram

Göteborgs Hamn bygger ny godsterminal


2017-02-06

Bild: Göteborgs Hamn AB

Göteborgs Hamn har gett NCC uppdraget att bygga en ny kombiterminal i Göteborgs Hamn. Byggnationen startar i mars.

I slutet av året flyttar kombiterminalen vid Göteborgs centralstation ut till ytterhamnarna på Hisingen. Nu står det klart att Göteborgs Hamn har gett NCC uppdraget att bygga terminalen. 

— Byggnationen av den nya kombiterminalen är ett led i vårt arbete med att skapa en stark och hållbar infrastruktur i Skandinaviens största hamn. Vi är mycket glada över hur upphandlingen föll ut, NCC är en erfaren och renommerad entreprenör som vann upphandlingen i hård konkurrens, säger Fredrik Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Projektet sker i partneringsamarbete med NCC. Partnering är en samarbetsform där beställare, entreprenör och konsulter arbetar tätt tillsammans genom hela projektet.

Terminalbygget påbörjas i mars. Den första etappen väntas stå klar i december, i samband med att nuvarande kombiterminal vid Gullbergsvass stänger. Fullt utbyggd är terminalen först 2019-2020. 

Ökad kapacitet med sju järnvägsspår
Terminalområdet blir cirka 65 000 kvadratmeter stort och är beläget i anslutning till hamnens roroterminaler* från vilka bland annat trailers fraktas med fartyg till exempelvis England och Belgien.

Den nya kombiterminalen kommer att ha högre kapacitet än nuvarande. Sju järnvägsspår med totalt 3,360 spårmeter kommer att byggas i terminalen.

Göteborgs Hamn är internationellt känd för sina järnvägspendlar. Idag kommer över 50 procent av containrarna med tåg istället för med lastbil till hamnen, med stora miljövinster som följd. Med den nya kombiterminalen mitt i hamnen skapas helt nya möjligheter att även få över trailertransporter från väg till järnväg. 

Fakta kombiterminalen
I kombiterminalen lastas gods om från tåg till lastbil och distribueras ut till företag runt om i regionen. Terminalen kommer dagligen att trafikeras av tolv tåg samt 200 lastbilar. Förutom inrikes tåg till bland annat Norrland och Stockholm kommer även tåg till Europa avgå från terminalen. På ett år beräknas 70 000 trailers byta transportslag i kombiterminalen. Driften kommer att skötas av det familjeägda transportföretaget Sandahlsbolagen Sweden AB. Flytten av terminalen till hamnen innebär att lastbilstrafiken minskar markant i centrala Göteborg. 

* Roro står för roll on/roll off och innebär gods som rullas på och av fartygen, till exempel trailers. 


Källa: Göteborgs Hamn AB


Tipsa en vn Skriv ut





Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare linjeutbud, tätare avgångar och flexiblare anslutningar till de stora logistiknaven från APM...

Läs mer
Zinga
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Ulefos
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Vattenfall


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer
Zugol 550

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer
<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se