Facebook


Instagram

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort


2023-05-16

<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>
Bild:Swedavia
Stockholm Arlanda Airport.

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Nu måste staten ta ett helhetsgrepp och garantera Arlandas utveckling med en tydlig plan för framtiden. Ett första steg är att inleda en förhandling om Arlandabanan och den stationsavgift som hindrar många hållbara resor till Arlanda. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen.

Hållbara och smidiga transporter till och från Arlanda måste fungera, det behövs en plan för flygfrakten och staten måste inleda en förhandling om Arlandabanan i syfte att ta bort stationsavgiften. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete har sju regioner lämnat ett gemensamt svar till regeringen om Arlandas fortsatta utveckling. Bakom svaret står Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

- Arlanda har en avgörande betydelse för ett exportberoende land som Sverige. Men kommunikationerna till och från Sveriges största flygplats är bristfälliga. Här måste staten ta sitt ansvar och se till så att det hållbara resandet fungerar mellan Arlanda och regionens städer. Stationsavgiften, som tas ut av tågresenärerna till Arlanda och grundar sig på statens avtal med Arlandabanan, är ett exempel som gör det dyrt och krångligt att resa hållbart till flygplatsen. Staten måste ta sitt ansvar och inleda en förhandling med målet att avveckla avgiften, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Mälardalsrådets ställningstagande är ett remissvar på betänkandet Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet (Ds 2023:3). Remissvaret i korthet:

  • Staten behöver ta ett ansvar för utvecklingen av det svenska flygplatssystemet ur ett helhetsperspektiv – där Arlanda flygplats har en särställning och därför kräver en tydlig plan för framtiden.
  • Arlandas utveckling är avgörande för hela Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Flygplatsen är särskilt viktig för Stockholm-Mälarregionen, där bättre förbindelser behövs till regionens större städer.
  • Staten måste inleda en förhandling om Arlandabanan med målet att avveckla Stationsavgiften, den avgift som tågresenärer som inte reser med A-train måste betala. Stationsavgiften är en av anledningarna till att fler väljer att ta bilen till Arlanda istället för tåget.
  • Det behövs tydliga förslag på hur godstransporter med flyg ska utvecklas i landet, framför allt vid Arlanda flygplats. I anslutning till flygplatsen behövs bättre kopplingar mellan väg-, spår- och flygtrafiken.
  • Flygtrafiken till respektive från Gotland bör pekas ut som en linje som kan bli aktuell för allmän trafikplikt.

Remissvaret kan läsas i sin helhet nedan eller på Mälardalsrådets hemsida.


Källa: Swedavia


Tipsa en vn Skriv ut



Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns etablerade på Skellefteå Airport bedriver en internationell pilotutbildning med hå...

Läs mer
Zinga
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Ulefos


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Vattenfall
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
Zugol 550
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se