Volvo har levererat den första eldrivna betonglastbilen, en Volvo FMX Electric, till CEMEX i Tyskland.
Den elektriska lastbilen, en Volvo FMX Electric, överlämnades vid ett event i Berlin i Tyskland igår. Ellastbilen kan utföra en hel dags arbete, med endast en kortare laddpaus under dagen. Lastbilen ska användas vid en produktionsanläggning för betong i Berlin med start denna månad. Elektrifiering av betonglastbilar är utmanande på grund av tunga laster och krav på hög tillgänglighet. I takt med att eldrivna, tunga transporter successivt ökar, arbetar Volvo Lastvagnar och CEMEX med att utveckla och skala de tekniker som behövs för att införa utsläppsfria transporter också i den krävande byggbranschen.
– Vi är väldigt glada över att ta det här viktiga steget i samarbetet med CEMEX. Båda våra företag har förbundit sig till ambitiösa hållbarhetsmål och samarbete är vägen att nå dit. Vi ska jobba tillsammans för att införa utsläppsfria transporter i byggbranschen. Förutom att våra eldrivna lastbilar är utsläppsfria är de också tysta, vilket innebär en bättre miljö såväl för de som arbetar på byggarbetsplatser som för alla boende i närheten, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
– CEMEX har åtagit sig att bli ett netto-noll företag vad gäller koldioxidutsläpp, och innovation och samarbete är kärnan i att nå dit, säger Fernando A. González, VD för CEMEX.
– Vårt partnerskap med Volvo har stor potential att bidra till att minska koldioxidutsläppen i vår verksamhet. Att ta vår första helelektriska betongbil i trafik är ett viktigt steg i den riktningen.
CEMEX och Volvo är medgrundare av ”First Movers Coalition”, ett samarbete mellan World Economic Forum och USA:s särskilda presidentsändebud för klimatet John Kerry, som syftar till att driva upp efterfrågan på teknik med låga koldioxidutsläpp. Volvo Lastvagnar och CEMEX har åtagit sig att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål och att bidra till att minska koldioxidutsläppen globalt.
Volvo Lastvagnar har det mest kompletta programmet av eldrivna lastbilar i den globala lastbilsindustrin, med fordon som kan köras med en totalvikt på upp till 50 ton, och som täcker allt från stadsdistribution och sophantering, till stadsnära och regionala transporter. Volvo är marknadsledare inom tunga ellastbilar ((≥ 16 ton) i Europa och USA. Företagets mål är att hälften av de nya lastbilar som säljs 2030 ska vara vara elektriska. Volvo Lastvagnar har åtagit sig att uppnå nettonoll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040.
CEMEX är ett globalt byggmaterialföretag som erbjuder cement, färdigblandad betong, ballastmaterial och lösningar för städer.
Fakta Volvo FMX Electric betongblandare:
Elektrisk drivlina: 2 motorer, effekt 330 kW
Batterier: 4 batterier, 360 kWh
Påbyggnaden drivs av ett hydraulsystem som får sin kraft från ett elektriskt fordonsbatteri
Växellåda: I-Shift
Hjulbas: 4.100 mm
Påbyggnad: Betongblandare, 9m³
För mer information, kontakta:
Jan Strandhede, presschef Volvo Lastvagnars huvudkontor
031-323 3715, 0765-533715
jan.strandhede@volvo.com
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2022 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.
Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom helhetslösningar för finansiering och service.
Källa: Volvo Lastvagnar