Facebook


Instagram

Unikt forskningsprojekt: innovativ teknik ska förlänga livslängden för stålbroar


2024-11-05

Bild:DEKRA

DEKRA har nyligen varit delaktig i två svenska forskningsprojekt där man undersökt möjligheterna till livslängdsförlängning av stålbroar. Slutsatsen är att det finns stor potential att med korrekt bedömning och nyutvecklad teknik återställa konditionen på äldre stålbroar, vilket minimerar både kostnader och effekter på miljön.

Många stålbroar runt om i världen har idag passerat den beräknade livslängden och är i behov av översyn, reparation eller utbyte. Men att ersätta en gammal bro med en nykonstruerad är i regel både ekonomiskt kostsamt och tidskrävande för ett samhälle, likaså inkonsekvent ur ett hållbart och miljömässigt perspektiv.

Unikt svenskt forskningssamarbete

I de nyligen avslutade forskningsprojekten LifeExt-1 och LifeExt-2, projekt inom ramen för Infra Sweden 2030 med stöd från Vinnova där DEKRA deltagit tillsammans med andra företag och institutioner, har avsikten varit att utforska möjligheterna till att hitta nya innovativa tekniker och metoder för att bedöma, åtgärda och förstärka äldre stålbroars konstruktioner, och därigenom förlänga livslängden.

– I en stålbrokonstruktion räknas svetsförbanden som de mest kritiska punkterna, eftersom de påverkar grundmaterialet negativt samt ofta har inverkan på spänningsflödet och därigenom påverkar svetsens livslängd. Men genom att applicera korrekta efterbehandlingsmetoder och förbättra svetsförbanden i dessa områden kan brons utmattningslivslängd förlängas, säger Martin Edgren, industridoktorand, DEKRA Industrial.

Möjligheten att reparera utmattningssprickor har undersökts i LifeExt-projekten, och det har visat sig att sprickor med ett djup på upp till två millimeter kan repareras genom att använda TIG-uppsmältning tillsammans med påföljande HFMI-behandling. Enbart HFMI-behandling kan även återställa en utmattningsbelastad svets om svetsen inte har sprickor, eller sprickor som är under 0,5 millimeter.

Anpassad ultraljudsprovning och nyutvecklad teknik

Genom forskningsprojekten har man utvärderat lämpliga metoder för OFP, ”oförstörande provning” för att identifiera och fastställa omfattningen av utmattningsskador i utvalda brodetaljer.

UT, eller ”ultraljudsprovning” kan användas med metoden TOFD, ”Time-of-flight diffraction” som är en känslig och exakt metod inom OFP med syfte att hitta svetsavvikelser. Men den främsta fördelen är att det är möjligt att bestämma sprickdjup med hjälp av metoden. I detta arbete har UT-TOFD-metoden anpassats för att användas tillsammans med en nyutvecklad manipulator. Martin Edgren fortsätter;

– Små skador kan upptäckas med UT-TOFD och en typisk storlek för en spricka är en till två millimeter. I LifeExt-projekten har vi även kunnat urskilja sprickor under en millimeters djup, till och med ned till 0,5 millimeter vid gynnsamma geometrier, och med en noggrannhet på omkring 0,1 millimeter.

Ökat intresse för avancerad HFMI-teknik

HFMI, ”High Frequency Mechanical Impact” är en så kallad PWT-metod, Post Weld Treatment, det vill säga efterbehandlingsmetod som syftar till att öka livslängden för svetsade stålkonstruktioner. Metoden baseras på mekanisk bearbetning av svetsens fattningskant, den ur utmattningsperspektiv svagaste länken i konstruktionen.

Utmattningslivslängden påverkas positivt genom att föra in tryckspänningar i detta kritiska område samtidigt som en gynnsam geometri skapas genom en jämn övergång mellan svets och grundmaterial – en förutsättning för goda utmattningsegenskaper. Intresset för att använda sig av HFMI har på senare tid ökat och metoden är idag ett hållbart och kostnadseffektivt alternativ till mer omfattande åtgärder.

– Vi har tittat på möjligheten att använda HFMI-teknik för att återställa skicket hos en utmattningsbelastad svetsad komponent. Detta har gjorts för olika nivåer av "förutmattning", vilket innebär att vi undersökte hur stor del av den beräknade utmattningslivslängden som förbrukats vid varje vald förutmattningsnivå inför HFMI-behandling.

En viktig del i LifeExt-2 har även varit att studera hur kvalitetssäkring av ovan nämnda livslängdsökande tekniker bäst ska utföras, att tillämpa teknikerna i fält på en av Trafikverket utvald bro, samt utvärdera och dokumentera metodiker och resultat. För dessa undersökningar valdes stålbron i Stöde ut av Trafikverket.

– Det skulle vara spännande med en fortsättning; ett LifeExt-3, där fokus förslagsvis kan vara på utbildning inom applicering och kvalitetssäkring av HFMI samt, uppskalning och implementering av LifeExt-teknikerna på andra utvalda stålbroar i behov av renovering, men inte minst provning av detaljer från någon uttjänt bro för att öka förståelsen för metoderna, avslutar Martin Edgren.

En stor vinst för både samhälle och miljö

Livslängdsförlängning av äldre stålbroar ger flera vinster, dels minskad miljöpåverkan, genom mindre materialuttag och energiförbrukning, men likaså kostnadsbesparingar. LifeExt-teknikerna kan även användas för en bro i drift, vilket minimerar trafikstörningar och belastningar på annan väginfrastruktur.

Svenska bolag inom infrastruktur får med dessa tekniker en ökad konkurrenskraft och förbättrade exportmöjligheter. Samhällsekonomiskt blir vinsten även stor, med resurseffektivitet och kapital över till andra viktiga samhällsinsatser.


Källa: DEKRA 


Tipsa en vn Skriv ut





Unikt forskningsprojekt: innovativ teknik ska förlänga livslängden för stålbroar

DEKRA har nyligen varit delaktig i två svenska forskningsprojekt där man undersökt...

Läs mer
Roch-services
<span>Svevia blir ny entreprenör för asfaltbeläggningar i &Auml;ngelholm kommun. </span>

Svevia tecknar asfaltkontrakt med Ängelholm kommun

Från och med den 1 april 2025 är det Svevia som på uppdrag av Ängelholm...

Läs mer
Zugol 550


Nya Inlandsgatan öppnar i Eriksbergsmotet

Måndagen den 7 oktober öppnar den nya Inlandsgatan i Eriksbergsmotet. Under samma vecka...

Läs mer
Zinga


Nya samarbetet med Ammann ger ökad bredd för Swecon

Swecon växlar upp sin satsning på väganläggningsmaskiner. Som återfö...

Läs mer
DLMASKIN550
Peab Asfalt Väg 56 Katrineholm-Alberga

Peab Asfalt ska lägga 175 000 ton ECO-Asfalt

Peab Asfalt har tecknat avtal med Sacyr Hellsten för asfaltering i Katrineholm. Totalt ska...

Läs mer
<span>Svevia är först i Sverige med att lägga klimatoptimerad asfalt på en motorväg. </span>

Svevia först med att lägga klimatoptimerad asfalt på motorväg

För första gången ska klimatoptimerad asfalt med inblandning av det fossilfria...

Läs mer
Maskinen är lätt att manövrera tack vare en liten vändradie och total riktningsstabilitet, vilket gör den mycket lämplig för arbete i trånga utrymmen.

Multifunktionell sopmaskin för kommunala verksamheter och industrin

Kärcher kombinerar kompakt design med användarkomfort

Läs mer
<span>I årets upphandling av Trafikverkets kontrakt för basunderhåll av Sveriges statliga vägnät räknade Svevia hem 8 av 19 kontrakt, till ett sammanlagt värde av 1 510 miljoner kronor. </span>

Vägunderhåll en miljonaffär för Svevia

I årets upphandling av Trafikverkets kontrakt för basunderhåll av Sveriges...

Läs mer
<span>Svevia sköter underhållet för vägar, gator samt allmänna ytor inom Huddinge kommun. </span>

Svevia får nytt kontrakt för Huddinge kommun

Underhållet för vägar, gator och kommunens allmänna ytor kommer att fortsä...

Läs mer
Götatunnelns avfart i Järntorgsmotet stängs från den 3 augusti. I mitten av augusti stängs även påfarten till tunneln.  

Götatunnelns av- och påfart vid Järntorget stängs under längre tid

Från den 3 augusti stängs avfarten från Götatunneln vid Järntorgsmotet...

Läs mer

NCC tecknar asfaltskontrakt för 380 MSEK i Norge



Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se