Facebook


Instagram

Radarskyltar förbättrar säkerheten för Svevias vägarbetare


2025-02-05

<span>När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.</span>
Bild:Svevia
När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent. Det visar resultatet från ett projekt som Svevia genomfört. Nu planeras lösningen användas inom flera delar av bolaget.

Tim Ljung som varit Svevias projektledare i projektet konstaterar att när privatbilister och yrkesförare blir uppmärksammade på att de kör för fort så sänker de hastigheten avsevärt.

– Det är en signifikant skillnad. Radarskylten verkar skapa en känsla av att de är iakttagna vilket får dem att lätta på gasen och bromsa in. Ofta blir effekten att de passerar under den rekommenderade hastigheten, säger han. Det förbättrar säkerheten för både trafikanter och vägarbetare. Vi har sett en tydlig trend med minskad tillbudsrapportering när vi använder radarskylt.

I korthet har projektet gått ut på att testa om trafikanter sänker hastigheten om de blir uppmärksammade på att de kör för fort. Sedan projektstarten 2023 har en rad mätningar utförts på olika typer av vägar, med olika rekommenderade hastigheter och i olika geografier. Mätningarna har utförts både med en synlig radarskylt och dolda mätningar. När projektet nu är avslutat och mätresultatet analyserat så syns det tydligt att när passerande trafikanter ser radarskylten så saktar de ner. Testerna har utförts i samband med målning av väglinjer som är en av många olika typer av rörliga, så kallade intermittenta vägarbeten som Svevia utför.

– Om en vägtrumma ska bytas ut är vi hela tiden på samma ställe och kan leda om trafiken eller skydda arbetsplatsen med trafikanordningar. När vi utför vägarbeten som hela tiden sakta rör sig framåt som till exempel väglinjemålning, uppsättning av vägräcken, fräsning av asfalt, då används så kallade TMA-bilar med en stor krockkudde nedfälld baktill. De ger ett visst skydd men de maskinförare som arbetar längs vägen och de som sitter och kör TMA-fordonen är ändå utsatta för en stressig och riskfylld arbetsmiljö, säger Tim Ljung.

Under ett år blir någon Svevias TMA-bilar påkörd var 12,6 dag. Försäkringsbolagen uppger att mellan 30 och 40 TMA-skydd skrotas årligen.

– Det här är ett stort arbetsmiljöproblem i branschen. Förutom den uppenbara risken att bli påkörd så skapar det också en mental stress för våra maskinförare och vägarbetare, säger Tim Ljung.

Han är mycket positiv till resultatet och säger att Svevia kommer att fortsätta arbeta med radarskyltar. Med statistiska underlag från testperioden vet de också nu med större precision när radarskylten gör mest skillnad.

– Den största skillnaden syns på de stora trafiklederna, med högre hastigheter. Ett annat mycket viktigt resultat är maskinförarnas egen upplevelse. När de upplever att trafiken sänker hastigheten, minskar stressen vilket skapar en bättre och tryggare arbetsmiljö.

Radarskylten är samma typ av skylt som brukar användas på kommunala vägar, till exempel intill skolor.

– Våra skyltar ser precis likadan ut och jag tror att det är en fördel. De sitter synligt placerade på TMA-fordonen som kör bakom det pågående vägarbetet och visar vilken hastighet du kör och signalerar med röda siffror när du kör för fort. Trafikanter har sett den förut, de förstår vad den visar och vad som förväntas av dem.

Testerna har utförts på vägmarkeringsfordon. Men lösningen används även i andra delar av bolaget. Med de tydliga testresultaten ser Svevia nu över sina rutiner i syfte att uppmuntra hela bolaget att i större utsträckning använda radarskyltar. Projektet är en fortsättning på ett tidigare utvecklingsprojekt där Svevia visat på möjligheterna att använda redan befintliga realtidsdata för att distribuera varningar om pågående vägarbeten direkt på instrumentpanelen i moderna fordon.

Syfte med hastighetsmätning och test av radarskyltar

  • Dokumentera samt undersöka hastigheter och risker förbi dagens intermittenta vägarbetsplatser genom loggade
  • radarmätningar för att kunna bedöma vad hastighetsreducerande åtgärder kan ge för
  • effekter. Den studerade åtgärden innebär att en skylt visar den annalkande förarens
  • hastighet strax innan den passerar TMA-fordonet.

 

Resultat

  • Hastigheten förbi vägarbeten sänktes med i snitt 13 kilometer i timmen
  • Minskad tillbudsrapportering
  • Mindre upplevd stress för maskinförare och vägarbetare
  • Risken för dödolyckor sjönk med 70 %
  • Risken för svårt skadad sjönk med 60 %
  • Risken för lindrigt skadad sjönk med 31 %
  • Risken för skada på egendom sjönk med 23 %


Källa: Svevia 

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra,...

Läs mer
Roch-services
<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra,...

Läs mer
Zugol 550
<span>När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.</span>

Radarskyltar förbättrar säkerheten för Svevias vägarbetare

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den...

Läs mer
Zinga
Nya väderskydd och bänkar på plats vid den nya knutpunkten Barkarby station

Barkarby nästa!

Barkarby station är på väg att bli en stor och viktig knutpunkt för...

Läs mer
DLMASKIN550
Delar av Stadstjänaregatan stängs för trafik i båda riktningar på grund av ett ledningsarbete.

Nya vägar för trafiken i Centralenområdet

Från den 13 januari gäller en ny körväg mellan Operan och Stationsmotet....

Läs mer
Var med när STIHL Mobile Green Care premiärvisas den 5 mars i Stockholmsområdet.

STIHL tacklar problemet med minskande grönområden och tät stadstrafik

Grönytorna i Sverige minskar, samtidigt som trafiktätheten i städerna är hö...

Läs mer


Klippans kommun och Trafikverket satsar på förbättrad infrastruktur vid stationsområdet och Ladugårdsvägen

Klippans kommun förbereder två stora infrastruktursatsningar för framtiden: en ny...

Läs mer
Svevia bygger ny sträckning av E45 mellan Rengsjö och Älvros i Jämtland. Foto: Markus Marcetic

Svevia bygger ny sträckning av E45

I Jämtland kommer E45 att få en helt ny sträckning, mellan Rengsjön och Ä...

Läs mer
3D-skiss direkt från Trimble Connect som visar Flemingsbergstunneln från södra sidan.

Miljardprojektet Flemingsbergstunneln BIM-samordnas smidigt med Trimbles verktyg

BIM-samordnaren lägger grunden för samarbetet i komplexa projekt. Digitala modeller och...

Läs mer


Peab Asfalt får omfattande underhållsprojekt i Göteborg

Peab Asfalt har tagit hem ett uppdrag att genomföra omfattande underhållsprojekt i...

Läs mer

Unikt forskningsprojekt: innovativ teknik ska förlänga livslängden för stålbroar



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se