Det säger Adam Johansson (M), ordförande för Västra stambanegruppen, som är hoppfull efter regigeringens besked.
Regeringen presenterade idag sin proposition för den nationella transportinfrastrukturen. Jämfört med den nu gällande planen ökar anslaget med drygt 200 miljarder kronor över 12 år. När Trafikverket tidigare i år redovisade sitt inriktningsunderlag för den långsiktiga planeringen öppnade de för att rucka på principen ”Lagt kort ligger”. Bakgrunden är det stora behovet av underhåll på vägar och järnvägar samt kostnadsökning för nybyggnadsprojekten.
- Självklart är det så att vare sig infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) eller Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i nästa plan kan förbise Västra stambanans behov av investeringar, menar Adam Johansson.
Västra stambanan utgör ett nyckelstråk i det svenska järnvägssystemet. Under kommande år ska flera sträckor utmed banan mellan Stockholm och Göteborg underhållas, vilket kommer leda till stora utmaningar att få plats med alla transporter på en redan överfull bana.
- Dagliga problem att komma in till såväl Stockholms som Göteborgs centralstation kräver kraftfulla åtgärder i båda ändarna av Västra stambanan.
Regeringen betonar i propositionen att förutsättningar för resor till arbete och utbildning samt näringslivets transporter ska prioriteras vid nyinvesteringar i vägar och järnvägar. Investeringar i Västra stambanan är centrala för hela järnvägsnätets funktion, konstaterar Västra Stambanegruppen. Banan förbinder Sveriges två största arbetsmarknadsregioner. Den är dessutom en avgörande länk för svensk industri och handel med kopplingen till Skandinaviens största hamn.
- Ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås bör kunna stå klart inom nästa planperiod, avslutar Adam Johansson. Men då måste statsrådet Andreas Carlson redan imorgon ge Trafikverket i uppdrag att inleda en lokaliseringsstudie.
Västra stambanegruppen bildades 1999 och samlar kommunerna utmed Västra stambanan. Sedan 2019 är också samarbetet öppet för medlemskap för regioner liksom för kommuner som inte ligger utmed banan och som vill verka för att öka kapaciteten och en förstärkt järnväg. Under åren har samarbetet utvecklats mellan kommunerna, men också med regionerna, näringslivet, Trafikverket och andra som har intresse av ökad kapacitet och robusthet på Västra stambanan.
Källa :Skaraborgs Kommunalförbund