Facebook


Instagram

Snart dags för dubbar på vägarna


2020-11-24

Den 1 december är den krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Kravet gäller både lätta och tunga fordon.
Bild: Transportstyrelsen
Den 1 december är den krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Kravet gäller både lätta och tunga fordon.

Från och med den 1 december är det krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Med vinterdäck menas antingen dubbade däck eller odubbade friktionsdäck som är gjorda för vinterkörning.

Transportstyrelsen vill påminna om att under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar (även husbilar), lastbilar, bussar och släpfordon som är kopplade till dessa fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning.

Kraven på vinterdäck eller likvärdig utrustning gäller även tunga fordon och dess släp. Likaså gäller vinterdäckskraven för lätta och tunga fordon både svenska och utländska bilar. 


Minst 3 mm mönsterdjup 
Mönsterdjupet ska vara minst 3 mm på däck till lätta fordon med en totalvikt på högst 3,5 ton. Kravet gäller även för släpvagn.

Tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm. Detta gäller för samtliga däck på dessa fordon, men inte för tillkopplade släpfordon.


Vad är vinterväglag?
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen.


Dubbdäck eller dubbfritt?
Transportstyrelsen har inga speciella rekommendationer eftersom behoven är olika, beroende på hur man använder sitt fordon och var i landet man bor. Värt att veta är att vissa kommuner har lokala dubbdäcksförbud samt att många länder har förbud mot dubbdäck. Fordonsägare bör vara medvetna om för- och nackdelar med sitt däckval och måste komma ihåg att alltid anpassa farten och avståndet.

Läs mer om däckregler här.


Vinterdäck för tunga fordon
Vinterdäck som används på fordon och på släpvagnar till fordon med en totalvikt över 3 500 kilo ska:

  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade.

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på fordon med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med:

  • M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow".

    Alla märkningar ovan får användas på framaxeln på fordon med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024.

Dessutom får ovan märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024.



Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lördag den 7 december över ansvaret till en ny operatör. Och det är ett underhå...

Läs mer
Zinga
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer
Ulefos


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med...

Läs mer
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersö...

Läs mer


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se