Facebook


Instagram

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal


2025-01-16

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  
Bild:Göteborgs Hamn AB.
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver. 
 


Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (även kallad ”Bilhamnen”) efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess. Operatören tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.


– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, säger Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn.

Wallenius Wilhelmsen är en global logistikkoncern som har lång erfarenhet av terminaldrift i flertalet hamnar världen över. Driften av Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.

– Vi är entusiastiska över att ha blivit utsedda att driva terminalen i Göteborgs Hamn. Vår förmåga att erbjuda sömlösa och effektiva logistiklösningar kommer att bidra till att vidareutveckla Göteborgs hamn som den ledande fordons- och roroterminalen. Vi ser fram emot att serva den skandinaviska marknaden, vilket samtidigt stödjer vår vision om innovativ och hållbar tillväxt, säger John Felitto, COO Logistics Services på Wallenius Wilhelmsen.

”Överväldigande intresse”
Göteborgs Hamn är Sveriges största fordonshamn, och fordons- och den aktuella roroterminalen hanterar merparten av de fordon som passerar hamnen. Terminalen är också en multi-purposeterminal som även hanterar maskiner för gruvindustrin, vindkraftverksdelar, transformatorer, husmoduler och andra typer av projektlaster. Hamnen har ytterligare tre terminaler som hanterar fordon och roro-enheter, som driftas av Gothenburg Roro Terminal och Stena Line.

I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår också ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur för att ytterligare stärka dess erbjudande mot marknaden.

– Vi har sett ett överväldigande intresse för att driva terminalen som mynnat ut i flertalet starka anbud. Vi är trygga med valet av Wallenius Wilhelmsen som vi är övertygade blir ett steg mot vår övergripande målsättning att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn, avslutar Göran Eriksson.

Fakta: Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal
Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240 000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen totalt, vilket var 37% av den totala svenska marknaden. Det gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.

 
Källa: Göteborgs Hamn AB

Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se