Facebook


Instagram

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.


2025-01-23

Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.
Bild:Svenska Elkedjan AB
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.


Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skånetrafiken i Kristianstad. Det är VR Sverige som tagit beslut att fasa ut de gamla gasdrivna bussarna till förmån för moderna och miljövänligare elbussar. Allt för att bidra till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.

Med batterier på 550 kWh respektive 400 kWh kapacitet, ställde de nya bussarna direkt stora krav på laddmöjligheter med hög och stabil kapacitet. Ansvarig installatör för den nya laddinfrastrukturen på depån är Helsingborgsbaserade LANI Eltjänst som har lång erfarenhet av lösningar inom energieffektivisering och grön teknik.

LANI Eltjänst genomförde arbetet i två etapper; först markarbete samt framdragning av kablage på plats, därefter byggnation och installation av tolv laddplatser där två bussar kan ladda samtidigt vid varje laddstation. Ställverket som byggdes helt klart i förväg lyftes på plats, en lösning som gjorde installationen mer rationell.

Patrik Johansson, vd LANI Eltjänst, är nöjd med projektet:
- Vi har i egen regi designat och byggt en helt komplett ställverksbyggnad på fabrik. Den färdiga byggnaden levererade vi sedan till platsen där ställverket skall stå. Det här sättet att arbeta är mer effektivt och intressant för fler kunder.

Driftsättning av de nya laddstationerna genomfördes efter sommaren och bussarna börja rulla i Kristianstads stadstrafik under hösten 2024. Samtliga 24 bussar kommer då att kunna köra in på depån och ladda samtidigt.

I framtiden finns det även möjlighet att utöka antal laddplatser, i projektet har LANI förberett utbyggnad med både ställverk och fler laddpunkter.

– Det här är framtiden, säger Patrik. Det här är vårt största projekt inom elbilsladdning hittills, men i takt med att fossildrivna fordon fasas ut kommer behovet av stabila och säkra laddlösningar för elfordon öka.

Fakta om projektet
Kund: VR Sverige AB
Installatör: LANI Eltjänst AB, del av Elkedjan
Laddstationer: 12 stationer, totalt 24 laddpunkter med 130 kW pluginkontakt.


Källa: Svenska Elkedjan AB


Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se