Facebook


Instagram

Fler vägar för 74-tons-lastbilar i mellersta Sverige


2019-08-08

Bild: Anna chapay/Pixabay

Den första juli i år öppnades ytterligare 3 944 kilometer statlig väg i mellersta Sverige för bärighetsklass 4 och därmed för lastbilar på upp till 74 ton. Det innebär färre fordon för att transportera samma mängd gods, vilket är bra för både näringsliv och klimat.

Den nya bärighetsklassen, BK4, tillåter lastbilar på upp till 74 ton, jämfört med dagens 64 ton. Redan 1 juli 2018 öppnades 6 706 kilometer av det statliga vägnätet i Västernorrland, Jämtland, Gävleborg, Dalarna och Värmland för 74 ton tunga lastbilar.

Nu, i det andra skedet, har ytterligare vägsträckor öppnats. För mellersta Sverige innebär det att 10 650 kilometer väg, det vill säga drygt 40 procent, av de statliga vägarna i länen är tillåtna för 74 ton tunga fordon. Trafikverket bedömer att dessa vägar har en bärighet som gör att de klarar tyngre fordon.

– Färre fordon på vägarna, men med fortsatt samma mängd gods, effektiviserar industrins godstransporter, bidrar till klimatmålen och stärker konkurrenskraften för svenskt näringsliv. På sikt förbättras även kapaciteten eftersom vägnätet utnyttjas effektivare, säger Catherine Kotake, regional direktör på Trafikverket. 

Näringslivet ser positivt på utökningen av BK4
Skogsindustrin och andra näringar som kör tunga transporter ser mycket positivt på utökningen av vägar som tillåter 74 ton tunga fordon.

– För regionens exportintensiva industri, ofta långt från marknaden, är arbetet med att effektivisera transporter av stor betydelse för att stärka konkurrenskraften, förklarar Anders Eriksson, regionchef för Handelskammaren Mittsverige.
– Det är ett kontinuerligt arbete där BK4 är en viktig del. Alla transportslag måste optimeras i ett sammanhang och var för sig för att klara miljö-, företagsekonomiska- och trafiksäkerhetsmässiga mål i ett hållbart samhälle.

Anders berättar även att det blir viktigt att upprätta funktionella stråk i hela landet och inom rimlig tid, för att skapa effektivare godstransporter – ett arbete som bör göras i samverkan mellan näringsliv och offentliga myndigheter.


Antal kilometer per län som tillåter 74 ton tunga lastbilar

Län

2018

2019

Totalt

Västernorrland

400

2200

2600

Jämtland

2220

80

2300

Gävleborg

1270

1010

2280

Dalarna

630

650

1280

Värmland

2186

4

2190


BK4-vägnätet utökas successivt i landet, i dialog med näringslivet
Förra året öppnades cirka 11 600 kilometer statlig väg i hela landet för den nya bärighetsklassen, BK4. Under 2019 planeras BK4-vägnätet att utökas med ytterligare cirka 9 000 kilometer.

BK4-vägnätet kommer att utökas successivt och i dialog med näringslivet, för att få ut så stor samhällsnytta som möjligt. Enligt bärighetssatsningen i den nationella planen kommer 70–80 procent av de viktigaste statliga vägarna för tunga transporter att vara öppna för BK4 år 2029.

Målet är att upplåta hela BK1-vägnätet för BK4 i framtiden
Trafikverket har en långsiktig målsättning om att upplåta hela BK1- vägnätet för BK4 i framtiden. framtiden (BK1 tillåter 64 ton och utgör 95 procent av det allmänna vägnätet). Det kommer att krävas en hel del förstärkningsarbeten för att kunna upplåta en större del av vägnätet för BK4 då cirka tio procent av de statliga vägarna och cirka 800 broar behöver förstärkas för att klara belastningen.

Bärighetsklasser
Bärighetsklass, BK, används för att gradera bärighet och svarar på frågan hur tunga fordon en bro eller en väg i det allmänna vägnätet får belastas med.

BK1: Max 64 tons bruttovikt. Gäller på 95 procent av det allmänna vägnätet, inklusive broar.
BK2: Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
BK3: Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
BK4: Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på tillåtet axeltryck jämfört med BK1.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lördag den 7 december över ansvaret till en ny operatör. Och det är ett underhå...

Läs mer
Zinga
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer
Ulefos


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med...

Läs mer
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersö...

Läs mer


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se