Driftområde Uppsala präglas av högtrafikerade vägar med omfattande arbetspendling. De viktigaste vägarna i området inkluderar E4 mellan Björklinge och Knivsta, väg 288 mellan Uppsala och Gimo samt väg 55 genom Uppsala. De geografiska förhållandena på Uppsalaslätten innebär utmaningar, särskilt under vintern då starka vindar och snörika perioder kan leda till väderförhållanden med kraftiga drivbildningar.
– Vi har beredskap året om och dygnet runt för att säkerställa framkomligheten och det gäller inte bara vintertid för att bevaka snöfall och halka. Även under barmarksäsongen är vi redo att rycka ut under dygnets alla timmar för att trygga trafiksäkerheten säger Robin Svensson, Svevia.
Vintertid omfattar uppdraget framförallt snöröjning och halkbekämpning. Under barmarkssäsongen utförs löpande vägunderhåll som att utföra mindre beläggningsarbeten, lagning av vägskador samt skötsel av vägutrustning som räcken, vägtrummor och skyltar. En särskild insats kommer att göras för att bekämpa invasiva arter längs utpekade vägsträckor. Dessutom har en inventering av vägtrummor genomförts, vilket innebär att spolning och reparationer kommer att prioriteras där behovet är störst.
– Som Sveriges ledande vägentreprenör så är det här den typen av uppdrag som vi är specialiserade på. Vi har hög kompetens och arbetar med de senaste och mest moderna metoderna inom vägunderhåll som digital uppföljning och optimerade plogrundor. Målet är alltid att hålla vägarna säkra och framkomliga, säger Robin Svensson.
Vägnätet i driftområdet består av 872 kilometer belagd väg, 134 kilometer grusväg och 47 kilometer gång- och cykelväg. Kontraktet startar den 1 september och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års option. Svevia sköter även vägunderhållet i angränsande driftområden i Norra och Södra Roslagen .
Källa: Svevia