En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen. Stationen ligger i direkt anslutning till en av hamnens mest trafikerade gater, som också är en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige. Stationen levererar uteslutande grön vätgas.
– Det stora flödet av lastbilar till hamnen och möjligheten att tanka arbetsmaskiner gör att läget för denna vätgastankstation är optimalt. Kombinerat med flera befintliga laddstationer kring hamnen är den tunga landtrafiken i Göteborgs Hamn nu helt redo för en omställning till både el och vätgas, säger Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn.
Stationen ligger precis intill port 6 – entrén till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten är en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 400 000 tunga fordonspassager varje år. När Stena Line under de kommande åren omlokaliserar sina nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer antalet fordon i området att öka ytterligare.
Stationen driftas av Hydri som är ett bolag inriktat på att bygga upp ett svenskt vätgasinfrastrukturnätverk genom ett 20-tal vätgasstationer under 2024 och 2025. Stationen i Göteborgs Hamn är först ut och delvis finansierad av Energimyndigheten.
– Grön vätgas har stor potential att driva omställningen av tunga transporter. Med den här tankstationen visar vi vägen framåt mot en koldioxidneutral transportsektor, säger Michel Thomas, vd för Qarlbo Energy och styrelseordförande för Hydri.
Fakta: Vätgastankstation vid port 6 i Göteborgs Hamn
Var: I Göteborgs Hamn vid port 6, i direkt anslutning till Gothenburg Roro Terminal och Arken kombiterminal.
När: Invigd och öppnad 4 oktober.
Hur: Stationen kommer att leverera grön vätgas.
Kapacitet vätgas: 1500 kg, ca 35 lastbilar/dygn.
Operatör: Hydri.
Källa: Göteborgs Hamn AB