Facebook


Instagram

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn


2024-09-06

CMP:s containerterminal i Köpenhamn 
Bild:CMP
CMP:s containerterminal i Köpenhamn
 


Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter infasningen av HVO100-bränsle. Detta minskar förbrukningen av fossil diesel med drygt 286 000 liter och utsläppen av CO2e med 640 ton per år.


Sedan november 2023 har CMP successivt fasat in det fossilfria bränslet HVO100 (hydrerad vegetabilisk olja) på containerterminalen i Köpenhamn. HVO100 minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. De stora STS-kranarna (ship-to-shore) och arbetsfordonen i containerterminalen drivs redan av el från förnybara energikällor. Planen var ursprungligen att fullständig infasning av HVO100 skulle ske först i samband med driftsättningen av den nya containerterminalen i Ydre Nordhavn i Köpenhamn under 2025.

Infasningen omfattade i slutet av 2023 terminaltraktorer samt containertruckar och gaffeltruckar. Under första halvåret 2024 togs CMP:s nya straddle carriers, med en hybriddrivlina som är kompatibel med HVO100, i drift på delar av den befintliga containerterminalen. Så småningom testades HVO100 framgångsrikt på CMP:s äldre straddle carriers under sommaren 2024 och från och med den 1 augusti 2024 är därmed alla maskiner i normal drift fossilfria.

”Inom CMP är vi stolta över att kunna erbjuda containerterminalhantering i Köpenhamn utan användning av fossila bränslen – redan ett halvår tidigare än som var planerat från början. Detta är ett viktigt steg i både vår, våra kunders och hela transportsektorns gröna omställning. Containerterminalen i Köpenhamn är central för konsumenter och företag i huvudstadsregionen och på Själland – här hanteras majoriteten av alla containrar för den östdanska marknaden. Därför är det viktigt att vi har tagit bort fossila bränslen från vår terminalverksamhet och på så sätt stöttar utfasningen av fossila CO2-utsläpp i både Köpenhamn och Malmö”, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

CMP har som mål att vara en av världens mest hållbara hamnar och har i anslutning till detta ett konkret mål om att uppnå nettonollutsläpp i den egna verksamheten till 2025 – och vara klimatpositiva till 2040 i enlighet med Science Based Targets. Under åren 2020–2023 har CMP minskat sina koldioxidutsläpp i den egna verksamheten (GHG Scope 1+2) med 68 procent. Det motsvarar en minskning med 1 477 ton CO2e på årsbasis. I Malmö har CMP redan fasat in HVO100, vilket minskar CMP:s utsläpp med över 840 ton CO2e på årsbasis.


Källa: Copenhagen Malmö Port


Tipsa en vn Skriv ut



CMP:s containerterminal i Köpenhamn 
CMP:s containerterminal i Köpenhamn
 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter infasningen av HVO100-bränsle. Detta minskar förbrukningen av fossil diesel med drygt 286 000 liter...

Läs mer
Zinga
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Ulefos
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer
Vattenfall


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
Zugol 550
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer
<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i...

Läs mer
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se