Facebook


Instagram

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro


2024-02-14

<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Bild:Finnlines
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro är därmed fullbordat. Valet av Katariina Nurmi, som representerar DB Schenker, till fartygets gudmor symboliserar Finnlines engagemang för att upprätthålla ett pålitligt och effektivt logistiknätverk som skapar en solid grund för tillväxt för bolagets fraktkunder och även gör det möjligt för Finnlines och dess samarbetspartners att växa sig starkare tillsammans.


De senaste två åren har varit starten på ett nytt kapitel i Finnlines mer än 75-åriga historia. Med sitt gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro har Finnlines tagit steget in i hybrideran. Dopet av rederiets andra hybridropaxfartyg Finncanopus, idag den 14 februari 2024, markerade investeringsprogrammets fullbordan. I enlighet med traditionen krossades en flaska champagne mot fartygets skrov av dess gudmor Katariina Nurmi, maka till Petteri Nurmi som är VD för DB Schenker Cluster Nordics.

Den mytomspunna champagneflaskan symboliserar en önskan om lycka och goda vindar för fartyget, dess besättning och passagerare. Men även valet av Katariina Nurmi som Finncanopus gudmor är högst symboliskt. Det står för Finnlines ambition att vara den stabila basen i ett effektivt logistiknätverk, som främjar Finlands och Europas handel och industriella utveckling, möjliggör ekonomisk tillväxt för Finnlines kunder, och även gör det möjligt för Finnlines och dess nätverk av partners inom logistiksektorn att växa sig starkare tillsammans.

Inom ramen för sitt gröna investeringsprogram har Finnlines välkomnat fem nybyggda fartyg, alla utrustade med toppmodern miljövänlig teknik. Tre hybridrorofartyg (lastfartyg) sattes i drift under sommaren 2022. Finnsirius, som är det första hybriddrivna ropaxfartyget i rederiets Superstarklass, sattes i trafik mellan Finland och Sverige i september 2023. Dess systerfartyg, Finncanopus, tas i drift den 16 februari 2024. De två fartygen är de största i Finnlines flotta, vart och ett med 5 200 lastmeter och certifierade för att transportera upp till 1 100 passagerare.

"Finnlines har gjort massiva investeringar i hållbar teknik och positionerat sig på ett framgångsrikt sätt. Våra investeringsprogram är i linje med Grimaldi-gruppens strategi som syftar till att förbättra den operativa effektiviteten och att minska CO2-utsläppen. De nya fartygen stödjer kunderna i deras omställning mot hållbarhet och miljöansvar. Jag är stolt över att välkomna Finncanopus, och Finnlines har nu stora förväntningar på sommarsäsongen eftersom vi har två identiska, helt nya, fartyg i trafik på linjen mellan Finlands fastland, Åland och Sverige”, säger Tom Pippingsköld, VD och koncernchef för Finnlines.

"Finncanopus och hennes systerfartyg Finnsirius visar vårt engagemang för att tillhandahålla hållbara transporttjänster i toppklass till både våra fraktkunder och passagerare. Vårt andra hybridropaxfartyg kommer att göra det möjligt för Finnlines att växa sig ännu starkare tillsammans med våra nätverkspartners. Dessutom är Finnlines tidtabeller skräddarsydda för att passa såväl fraktkunder som passagerare på alla tre destinationer”, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines.

Finncanopus kommer nu att ansluta sig till Finnsirius på sträckan Sverige–Åland–Finland (Kapellskär–Långnäs–Naantali), med avgång från Kapellskär på morgonen och från Nådendal på kvällen. Hon kastar loss för sin jungfruresa från Kapellskär den 16 februari 2024. Imorgon, den 15 februari anlöper Finncanopus terminalen Stadsgården i Stockholm vid Fotografiska för att välkomna passagerare ombord. Representanter för press och media hälsas välkomna att delta. 


Källa: Finnlines 


Tipsa en vn Skriv ut





Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare linjeutbud, tätare avgångar och flexiblare anslutningar till de stora logistiknaven från APM...

Läs mer
Zinga
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Ulefos
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Vattenfall


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer
Zugol 550

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer
<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se