Torsdag den 13 november var det högtidlig invigning av Piteå Hamns elektrifierade järnvägsspår. Klockan 11.00 rullade ett tåglok med två vagnar ut från Piteås bangård för att transportera ca 60 specialinbjudna gäster de tio kilometerna ut till Piteå Hamn.
Elektrifieringen är första delen i ett EU-projekt där Lars Wikström, infrastrukturansvarig på Piteå Hamn varit projektledare. Och var både stolt och nöjd.
– Vi har haft ett tufft tidsschema men vi klarade det. Efter 18 månader, en vecka och två dagar är projektet i hamn. Det här är nog ett Sveriges snabbaste järnvägsprojekt, säger han och skrattar. Att vi nu har en elektrifierad järnväg innebär möjlighet till både miljövänligare och driftsäkrare transporter.
Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotinabanan var också med på tåget.
– Det här känns jättevitktigt. Nu blir det möjligt att köra elektrifierade tåg från Göteborg till Piteå utan att behöva behöva växla om till diesellok i Piteå, säger hon.
Haraholmens logostikcentrum etapp 1 är ett EU-projekt som kostat sammanlagt 60 miljoner kronor och där EU-s regionala utvecklingsfond bidragit med 30 miljoner, Länsstyrelsen med tio miljoner, Piteå kommun med 15 och Piteå hamn fem miljoner kronor.
Fyra delar
Haraholmens logistikcentrum etapp 1 består av fyra delar.
1. Elektrifiering av hela sträckan på ca 10 kilometer, från bangården i Piteå centrum ut till Haraholmen, innebär att man slipper koppla om till diesellok, vilket man gjort tidigare, och nu kan köra med ellok hela vägen. Kostnadseffktivt samtidigt som avgaserna minskar till noll.
2. Bärighetsförbättringar som innebär att järnvägsspåret förstärkts till STAX 25, vilket är Sverigestandard, gör att längre och tyngre tåg kan trafikera sträckan.
3. Nytt spår inne på hamnområdet innebär en rationellare hantering av lok och vagnar och möjliggör tåglängder upp till 750 meter.
4. Nya eller förbättrade terminal- och upplagsytor, på totalt 20 000 kvadratmeter intill järnvägen innebär utökade och förbättrade lagringsmöjligheter.
Miljövänligt och konkurrenskraftigt logistikcentrum
Efter tågturen fick de ca 60 gästerna som deltog vid invigningen visade Shorelink, som sköter lastning och lossning i hamnen, hur godshantering med containertruck och kran går till. Truckar med kapacitet att lyfta 45-50 ton och en kran som klarar 12 ton.
– Otroligt intressant att vara här och se hur allt fungerar, och kul att se vilka möjligheter som faktiskt finns, säger Maria Hortlund Stenvall, logistiker vid Stenvalls Trä.
Christoffer Forseth från rederibolaget Transatlantic, som kör containerlinjer från Piteå hamn fanns också på plats.
– Lite kallt men otroligt trevligt. Det här är en viktig pusselbit som knyter samman Piteå med hela kontinenten. Vi kör containertrafik från Piteå Hamn varje vecka. Just nu har vi inne en båt som är på väg från Kukkula för vidare färd till Hamburg, säger han.
Piteås kommunalråd Helena Stenberg fanns också på plats vid invigningen.
– Det känns fantastiskt att få vara en del i arbetet att utveckla Piteå hamn till ett miljövänligt och konkurrenskraftigt logistikcentrum. Det ger bättre förutsättningar för näringslivet, både i Piteå och i hela regionen, säger hon
Hamnchefen Ulrika Nilsson var också mycket nöjd.
– Roligt att så många ville komma till invigningen, både transportköpare, rederier, Trafikverket och tågoperatörer. Piteå Hamns logistikcentrum medför både bättre förutsättningar för verksamheten i hamnen, effektiv godshantering och miljövänligare järnvägstrafik.
Bakgrund och framtid om utvecklingen av Haraholmens logistikcentrum
Länets traditionella exportindustri i form av pappers-, trä-, skogs- och gruvnäringarna, är i stort behov av goda transportmöjligheter för att kunna transportera gods till konkurrenskraftiga priser. Sjö- och tågtransporter har sedan många år tillbaka spelat en mycket stor roll i sammanhanget. För rationella transporter krävs också i allt högre grad intermodala transportlösningar där flera transportslag kan samverka. Miljövänliga och kostnadseffektiva transporter är en överlevnadsfråga för norrländsk industri och distribution av varor till regionen är avgörande för regionens attraktivitet.
Här ligger vi på många sätt i framkant i regionen och vi måste här ta ytterligare steg.
Utvecklingsarbetet vid Piteå Hamn har en övergripande målsättning:
att bibehålla och stärka konkurrenskraften för exportindustrin genom att utveckla Haraholmen och Piteå Hamn till ett logistikcentrum inom sina fem verksamhetsområden:
1. Import av skogsråvara
2. Export av skogsindustriprodukter såsom papper och sågade trävaror
3. Import av vindkraftskomponenter för uppbyggnad av vindkraftsparker
4. Uttransport av biobränsle samt distribution av andra petroleumprodukter
5. Import av fordon för distribution i regionen
Utvecklingsarbetet är uppdelat i två etapper.
Etapp 1 genomförs under år 2014 och innebär i korthet: elektrifiering av Industrispår till Piteå Hamn, förstärkning av spåret till STAX 25, utveckling av hamnens överlämningsbangård med gudrunbryggor samt nya terminalytor för att möta en ökad efterfrågan på lagringsytor. Investeringsvolymen för etapp 1 uppgår till ca 60 miljoner kronor
Etapp 2 genomförs tidigast under åren 2015-2017 (utanför detta projekt) och innebär en utbyggnad av kaj- och hamnområde. Investeringsvolymen för etapp 2 uppgår till +100 miljoner kronor.
Utvecklingsarbetet syftar till att möta omvärldens krav på hur ett modernt logistikcentrum ska fungera.
Källa: Piteå Kommun