Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya Farehamnen under måndagen den 9 september. Efter år av planering, påbörjades byggnationerna i november 2021 och nu står den nya hamndelen redo att bli skogsindustrins port till världen.
- Det var planerna på att ge Varberg en ny stadsdel vid havet som gjorde att bygget av den nya hamnen blev av. Flytten av hamnen möjliggjorde i sin tur en rad investeringar som gör att vi nu tar steget in i framtiden, säger Johan Sigurdsson (M), styrelseordförande Hallands Hamnar.
Den nya Farehamnen är en investering på drygt en halv miljard kronor och skapar förutsättningar för att driva en effektiv hamn i många år framåt. Hamnen har bland annat järnvägsspår nära kaj och stora lagringsytor. Dessutom planeras det för att införa digitaliserade lagersystem och hamnen är förberedd för att kunna ta emot fartyg som drivs på el.
- Den omfattande infrastrukturen för laddning av elfordon, kommer att gynna både våra kunders fartyg och fordon och vår egen maskinpark, säger Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar.
Farehamnen är idag en stor aktör för skogsindustrin, men siktar nu ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn.
Export till USA och Storbritannien
Sverige är idag den sjätte största producenten av sågade trävaror i världen och exporterade 14 miljoner kubikmeter sågade trävaror under 2023. Storbritannien och USA tillhör de länder som importerar mest sågade trävaror i världen. Av den svenska exporten av sågade barrträvaror till USA och Storbritannien går mer än en tredjedel via Farehamnen i Varberg. (Se räkneexempel nedan.)
- Vi har i och med våra nya tekniska förutsättningar i Farehamnen stärkt vår position som Sveriges ledande skogshamn, säger Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar. Nu siktar vi ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn.
Genom att arbeta nära kunderna kan Hallands Hamnar skapa lösningar som optimerar för kunden, vilket leder till kostnadsbesparingar och ökad konkurrenskraft.
Därför väljer man Farehamnen i Varberg
- Strategiskt läge med direktaccess till Nordsjön och Atlanten.
- Direktanslutningar till motorväg E6 och Västkustbanan.
- Kapacitet att samordna godsvolymer från hela landet och erbjuda täta avgångar för fartygstrafiken.
- Direktanslutning till Trafikverkets nyanlagda fullängdsbangård.
- Nya järnvägsspår nära kaj ger hög kapacitet och effektiv godshantering.
- Optimerade logistikflöden och digitaliserade lagersystem ökar omsättningshastigheten och kapaciteten.
- 160 000 kvadratmeter lagringsyta med både kortvarig transitlagerhållning och långsiktiga lagringslösningar.
- Förberett för en omfattande laddinfrastruktur för kunders fartyg och fordon samt för hamnens egen fordon- och maskinpark.
Räkneexempel export
Från Sverige exporterades totalt 14 miljoner kubikmeter sågade trävaror 2023.
19 % av exporten, motsvarande 2,66 miljoner kubikmeter exporteras till Storbritannien och 8 % motsvarande 1,12 miljoner kubikmeter exporterades till USA. Hallands Hamnar i Varberg skeppade 1 miljon kubikmeter till Storbritannien (38 %) och 400 000 kubikmeter till USA (36 %) 2023.
Källa: Hallands Hamnar AB