Från den 3 augusti stängs avfarten från Götatunneln vid Järntorgsmotet och i mitten av augusti stängs även påfarten till tunneln. Trafiken leds om via Fiskhamnsmotet och lokala gator fram till hösten 2025.
Bygget av den nya stadsdelen Masthuggskajen – som sträcker sig mellan Järntorget och Stigberget – är i full gång. Arbetet har under de senaste åren påverkat trafiken runt bland annat Järntorget och Masthamnsbron.
I augusti sker nästa större trafikförändring i området – närmare bestämt vid Järntorgsmotet. Där ska av- och påfarten från och till Götatunneln byggas över med tak för att skapa plats för en ny park. Under byggtiden stängs av- och påfarten vilket innebär att det inte går att köra till eller från Götatunneln via Järnvågsgatan i Järntorgsmotet. Detta gäller fram till hösten 2025.
Så leds trafiken om
I ett första steg stängs avfarten den 3 augusti klockan 21.00. Trafiken från Götatunneln mot Järntorget eller Rosenlund får köra vidare på Oscarsleden (E45) och vända i Fiskhamnsmotet.
En tillfällig rondell byggs i korsningen Emigrantvägen-Järnvågsgatan för att säkra framkomligheten under tiden som av- och påfarten är stängda. När rondellen är klar, i mitten av augusti, stängs även påfarten till Götatunneln. Trafiken från Järntorget/Linné leds om via lokala gator och Östra Sänkverksgatan till tunneln.
Genomgående trafik i Götatunneln och på Oscarsleden kommer fram som vanligt.
Ökad trafik i Fiskhamnsmotet
Förändringarna leder till ökad trafik både i Fiskhamnsmotet och på lokalgatorna och man får räkna med längre restider.
För att underlätta situationen i Fiskhamnsmotet kommer trafiken från Stenafärjorna på Emigrantvägen att ledas västerut på Oscarsleden vid Fiskhamnsmotet. Detta är alltså i riktning mot Älvsborgsbron och därifrån får man sedan ta sig vidare till något av nästkommande mot.
Sedan i våras går det inte heller att köra in på Emigrantvägen från Järntorgsmotet eftersom gatan har enkelriktats i den änden. Emigrantvägen nås alltså endast via Fiskhamnsmotet.
Gång- och cykeltrafiken kan passera utanför arbetsområdet i ungefär samma sträckning som idag.
Hela Masthuggskajen planeras vara klar 2030.
Källa: Trafik Göteborg