Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Brickebacken har nu fått trygga och trafiksäkra busshållplatser


2022-11-03

Busshållplats Björkrisvägen i Brickebacken centrum.
Bild: Fredrik Kellén
Busshållplats Björkrisvägen i Brickebacken centrum.

Nu är arbetet i Brickebacken med att anpassa gatorna för de nya snabbussarna färdigt. Stort fokus har varit att skapa trivsamma busshållplatser och trygga och trafiksäkra vägar till och från hållplatserna.

Busshållplatserna i Brickebacken har nu fått det gröna väderskyddet, som är karakteristiskt för det nya kollektivtrafiksystemet med snabbussar, och hållplatsernas placering har anpassats, så att de nu ligger i anslutning till en gångbana eller gång-och cykelbana med belysning.

På Björkrisvägen har till exempel busshållplatsen i södergående riktning flyttats till norr om gång- och cykelbron, så att plattformarna nu ligger mitt emot varandra och i anslutning till en gångpassage.

– Stort fokus i arbetet har varit att skapa trygga och trafiksäkra vägar till och från busshållplatserna. På Björkrisvägen har vi gjort en ny gångbana med belysning och kommer sätta upp cykelställ i anslutning till hållplatserna, för att underlätta för dem som vill kombinera en resa med cykel och buss. I vår kommer vi även plantera för att ge mer grönska runt hållplatserna, säger Philip Kabunga, projektledare för gatuarbetet.

Busshållplatserna i Brickebacken centrum har också fått ny belysning och ett ordentligt övergångsställe över Saxons väg, för att förenkla att ta sig till och från hållplatserna. Även framkomligheten för bussen har förbättrats genom att den tidigare timglashållplatsen byggts om.

– Timglashållplatsen gjorde att endast en buss kunde stanna i taget, så att en buss ofta behövde stå och vänta på att få åka fram till hållplatsen. Det skapade både irritation och längre restid. Nu är det möjligt för bussar i båda riktningar att stanna vid hållplatsen för att hämta upp resenärer. Vi har också skapat mer plats vid hållplatsen, satt upp ny belysning och gjort det möjligt för fler att kunna vänta både ute på plattformen och under tak i väderskydd, säger Philip Kabunga.

Under hösten kommer hållplatserna även kompletteras med bland annat nedräknare, som visar hur lång tid det är kvar tills nästa buss kommer.

Eftersom framkomligheten redan är bra i Brickebacken har det inte byggts egna körfält för bussen, som annars är kännetecknande för kollektivtrafiksystemet med snabbussar, utan bussen kommer använda samma vägar som övrig trafik.

Under perioden 1-4 november kommer busshållplats Granrisvägen tas bort, eftersom hållplatserna i Brickebacken Centrum ligger nära. Hållplats Tallrisvägen kommer byggas om i samband med att det byggs ett nytt vård- och omsorgsboendet i området.


Tredje av nio delsträckor
Gatuarbetet i Brickebacken är den tredje av nio delsträckor i arbetet med att anpassa gatorna för ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem med snabbussar. Den första etappen, som ska gå från Brickebacken till Tegnérlunden, beräknas vara klar 2025.

– 2025 kan upplevas som långt borta, men redan idag får örebroarna tillgång till trafiksäkra och trygga busshållplatser, som är två av många fördelar med det nya kollektivtrafiksystemet med snabbussar. De nya hållplatserna i till exempel Brickebackens centrum ger dessutom bättre framkomlighet för de bussar som redan idag trafikerar sträckan, säger Henrik Emilsson, projektledare för snabbussarna.

Enligt prognoser för befolkningsökningen kommer inte det befintliga utrymmet för fordon i vårt gatu- och trafiksystem att räcka till. Det nya kollektivtrafiksystemet med snabbussar är en hållbar lösning som ska göra resan både enklare och snabbare i framtiden, bland annat genom att bussarna får egna körfält, prioritet i trafiksignaler, anpassade hållplatser med smidig på- och avstigning och hög turtäthet.

– Med färdigställandet av ännu en delsträcka har vi lagt ytterligare en pusselbit i förverkligandet av ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem. Snabbussarna kommer bidra till att kollektivtrafiken kan erbjuda snabbare restider, som i sin tur kan leda till ett ökat resande. Snabbussarna kommer också bidra till att minska skadliga utsläpp och sänker bullernivån i staden genom att bussarna går på el, säger Jan Berglöf, projektledare för snabbussarna på Region Örebro län.

Under 2023 görs delsträcka 4–5 längs Rudbecksgatan, mellan Österplan och Fabriksgatan. Arbetet är en fortsättning på det gatuarbete som redan gjorts mellan Tybble och Österplan. Arbetet samordnas med flera projekt, bland annat arbetet med att förbättra belysningen i city och byta vatten- och avloppsledningar för att säkra en hållbar vattenförsörjning.


Källa: Örebro kommun

Tipsa en vn Skriv ut



Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 
Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst.
 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och energimarknaden, vilket innebär att Gasums stationer kommer att bli tillgängliga för OKQ8:s...

Läs mer
Zinga


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer
Ulefos
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersö...

Läs mer


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se