Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg


2024-11-12

Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  
Bild:Göteborgs Hamn.
Containerterminalen i Göteborgs Hamn. 
 


Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger till kaj. Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden ”Connecting Europe Facility” ska hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm och kunna erbjuda landström (Onshore Power Supply, OPS) till anlöpande containerfartyg före 2030.

Projektet har en stor reduktionspotential, inte bara för koldioxid, utan även för andra ämnen såsom kväveoxider som släpps ut från containerfartyg som är förtöjda vid hamnarna.

– Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. OPS för containerfartyg är viktig del för samtliga inblandade hamnar, säger Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet.

Viktigt steg mot hållbar sjöfart
Projektet är ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030 som gör gällande att fartyg över 5000 bruttoton måste ansluta till OPS när de ligger till kaj. Genom OPS kommer containerfartygen att kunna använda el från landsidan i stället för att generera sin egen elektricitet ombord med dieselmotorer. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid (SOx) och kväveoxider (NOx) och därmed minskat klimatavtryck, en renare miljö lokalt såväl som en förbättrad arbetsmiljö i hamnarna.

5 600 ton mindre koldioxid i Göteborgs Hamn
De aktuella hamnarna kommer att använda anslagen på lite olika sätt, men som alla syftar till att minska miljö och klimatpåverkan av inneliggande fartyg genom OPS.

Göteborgs Hamn är en av projektets nyckelaktörer och har målet att minska koldioxidutsläppen med 70% i hamnområdet till 2030, där OPS spelar en viktig roll för att nå detta mål. Hamnen har redan installerat OPS vid sina ro-ro- och ro-pax-terminaler, samt vid Energihamnen för tankers.

– Genom det här projektet kommer Göteborgs Hamn att kunna bygga en nätstation i containerhamnen, vilket är en del av den infrastruktur som krävs för att kunna erbjuda OPS även till inneliggande containerfartyg. Det är en investering på 200 miljoner kronor varav närmare hälften finansieras i projektet, säger Julia Christensson, Grants Manager på Göteborgs Hamn.

Genom elanslutning av containerfartyg har Göteborgs Hamn möjlighet att minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.

Fakta: CEF-finansiering av OPS i fyra nordeuropeiska hamnar
Projektbudget: 37,61 miljoner euro
Efterfrågad finansiering från CEF: 18,8 miljoner euro (50%)
Implementeringsperiod: 2024-2027
Beräknad koldioxidreduktion i Göteborgs Hamn: 5 600 ton per år


Källa: Göteborg hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  
Containerterminalen i Göteborgs Hamn. 
 

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger till kaj. Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden ”...

Läs mer
Zinga


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Ulefos
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med...

Läs mer
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersö...

Läs mer


Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se