Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik


2024-11-04

<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>
Bild:Martin Servin
Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är säkerheten högsta prioritet. I ett nytt EU-projekt samarbetar forskare och industri för att ta fram pålitliga och effektiva AI-styrda maskiner som minimerar risken att skada människor eller miljön.

Tio europeiska universitet och företag, däribland Umeå universitet och Umeåföretagen Algoryx och Komatsu Forest, deltar i projektet där teknikvetenskaplig grundforskning möter den allra senaste AI-forskningen inom industrin. Målet är att kombinera grundläggande beräkningsfysik med artificiell intelligens, AI, för att skapa säkra och effektiva autonoma system som fungerar i praktiken.

Tunga arbetsmaskiner fyller en viktig funktion i många näringar, till exempel gruvdrift, skogsbruk, jordbruk och markanläggning, men på många håll råder brist på förare och behovet av att minska maskinernas miljöavtryck blir allt större. Ökad automation och effektivisering av maskinerna står därför högt på agendan.

Måste vara förutsägbara

Förarlösa arbetsmaskiner är dock förknippade med flera svåra utmaningar. De är tunga och starka – konstruerade för att fysiskt manipulera sin omgivning. Då är det nödvändigt att systemen är säkra och pålitliga, det vill säga förutsägbara. Samtidigt måste de ha förmågan att snabbt anpassa sig efter plötsliga förändringar i omgivningen.

Att balansera dessa till synes motstridiga krav är målet med forskningsprojektet XSCAVE. Projektets resultat kommer bland annat att demonstreras på skogsmaskiner som kör i svår terräng, grävande maskiner som plötsligt stöter på mark med stora inbäddade stenar samt mindre förarlösa transportrobotar i olika väderförhållanden.

– Idag används fysikbaserad simulering för att träna och testa styrsystem och avancerade AI-modeller, så kallade djupa neuronnätverk. Det är ett säkert och billigt sätt att träna på en uppsjö av olika scenarion, men det är svårt att garantera ett säkert beteende i situationer som skiljer sig markant från träningsfallen, säger Martin Servin som leder Umeå universitets forskningsinsatser i projektet.

Gör modellerna ”medvetna”

Forskarna vill istället ge AI-modellerna mer direkt kunskap om maskinerna och omvärldens fysik. Genom att tillföra matematiska bivillkor kommer de enbart att kunna lära sig handlingsmönster som är förenliga med fysikens naturlagar om energi, tröghet och krafter.

– När vi bäddar in beräkningsmodeller för fysiken ger vi AI-modellerna en “medvetenhet” om orsak och verkan och ett verktyg för att uppskatta resultatet av planerade rörelser innan de utförs. Då blir det möjligt att välja bort alternativ som är förknippat med oacceptabel risk för skada eller negativ miljöpåverkan. Samtidigt tror vi att detta är ett sätt att nå högre precision och effektivitet, säger Martin Servin.

Om EU-projektet

XSCAVE står för “Explainable, Safe, Contact-Aware Planning and Control for Heavy Machinery Manipulation and Navigation.” Projektet löper 2025–2028 och finansieras med nära 90 miljoner kronor från EU-programmet Horisont Europa. Deltagande organisationer är Aalto University, Algoryx, Forschungszentrum Informatik, Clevon, Czech Technical University in Prague, Komatsu Forest, Novatron, Tampere University, Toshiba Europe, Umeå universitet samt University of Tartu.

Årets Nobelpris i fysik banar väg för XSCAVE

Nobelpriset i fysik 2024 går till upptäckter och uppfinningar som möjliggör maskininlärning med artificiella neuronnätverk. Pristagarna John Hopfield och Geoffry Hinton har utvecklat metoder som ger nätverken förmåga att lagra minnen och att hitta underliggande mönster i data.

Idag har artificiella neuronnätverk en central roll inom AI-området och är oumbärliga för exempelvis bildigenkänning och generativa språkmodeller. I projektet XSCAVE utforskas nya sätt att kombinera fysik och artificiella neuronnätverk för att för att prediktera maskiners rörelse i terräng.


Källa: Umeå universitet


Tipsa en vn Skriv ut



Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
Zinga
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer
Vattenfall


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer
Zugol 550


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Succé för OKQ8 - guld i EcoVadis hållbarhetsranking

OKQ8 tilldelas guld i EcoVadis ranking för 2024, vilket innebär att OKQ8 nu är...

Läs mer
En unik rosa GJ15 Grab John-skopa till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

OilQuick auktionerar ut exklusiv rosa Grab John-skopa – alla intäkter går till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

OilQuick AB visar återigen sitt starka engagemang för välgörenhet och kampen...

Läs mer
Jeriko är beläget i Partilles östra och Lerums västra delar. 

Avsiktsförklaring för nytt verksamhetsområde i Jeriko

Partille och Lerums kommuner samt Trafikverket har antagit en avsiktsförklaring för att...

Läs mer


Brokk SmartPower+: Nästa Nivå inom Rivningsteknik

Brokk är marknadsledande tillverkare av fjärrstyrda rivningsrobotar och presenterar Brokk...

Läs mer


Nytt samarbetsavtal mellan S:t Eriks och Waybler: Ny innovation för installation av elbilsladdning.

S:t Eriks och Waybler ingår i ett exklusivt samarbete för att tillverka och distribuera...

Läs mer


Upptäck möjligheterna med utomhusbelysning från OEM Automatic

Vårt sortiment av utomhusbelysning är noggrant utformat för att möta behoven i...

Läs mer
Cykelgarage \

Team Tejbrant deltar i Sölvesborgs ansiktslyft vid Resecentrum

Sölvesborgs nya resecentrum är precis invigt och Team Tejbrant har fått äran...

Läs mer
Kiruna stadsdel

Arktiska kvarter och återbruk - Norconsult tar fram förslag för stadsdel i nya Kiruna

Norconsult Sverige har tagit fram en strukturplan för en stadsdel i nya Kiruna. Områ...

Läs mer


NCC har tecknat ramavtal med Partille kommun för beläggnings- och markarbeten

NCC har tecknat ramavtal gällande beläggnings- och markarbeten med Partille kommun....

Läs mer
Cramo AB har av Region Stockholm tilldelats uppdraget att tillhandahålla all samordning och logistik, kopplat till infrastrukturprojektet Nya Tunnelbanan. 

Cramo vinnare i stor upphandling för nya tunnelbanan

Cramo AB har av Region Stockholm tilldelats uppdraget att tillhandahålla all samordning...

Läs mer
Urbaniseringen i kombination med ett förändrat klimat har drivit upp efterfrågan på kompetens inom hållbar samhällsbyggnad. 

Här är yrkeshögskoleutbildningarna som leder till jobb

Osäkerheten på arbetsmarknaden är stor. Det senaste året har besked om varsel...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se