Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Uppsala kommun tar nästa steg mot Uppsala spårväg


2018-12-17

Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.
Bild: Uppsala kommun
Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.

Uppsala kommun har fattat beslut och Region Uppsala fattar beslut 18 december om att gemensamt ansöka om medel från staten för att bygga spårväg. Beslutet är en del av förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet 2021 om att bygga Uppsala spårväg. Utbyggnaden av spårväg är ett viktigt led i att möta ökande behov av att enkelt och smidigt pendla inom en växande huvudstadsregion där Uppsala är en viktig kugge.

Befolkningstillväxten i Uppsala fortsätter och i år är det första gången som fler flyttar till staden från Stockholm än tvärtom. Det innebär att kommunens planering för fler bostäder, kontor och kollektivtrafik fortsätter att ha hög prioritet. Redan i maj fattade regeringen beslut om att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm med ytterligare två järnvägsspår och att bygga en tågstation i Bergsbrunna.

– Vi har lovat att som motprestation investera i byggandet av 33 000 bostäder i södra delen av staden och i utbyggd kollektivtrafik i form av spårväg. Kommunstyrelsens beslut innebär att vi fortsätter förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet som ska tas av oss och Region Uppsala under 2021, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.

– Det behövs ett kollektivtrafiksystem som långsiktigt har tillräcklig kapacitet för att klara framtida resandebehov. Därför är det viktigt att redan nu ansöka om medel från staten för att säkra finansieringen även om slutligt beslut fattas under 2021, säger Stefan Olsson (M), ordförande i regionstyrelsen.

Uppsala spårväg är planerad att få två sträckningar. Dels från Uppsala centralstation, via Rosendal, Ulleråker och Ultuna till Gottsunda, dels från Gottsunda via Ultuna och Sävja till Bergsbrunna.

Parallellt med förberedelsearbetet för spårväg, tas det även fram ett jämförelseunderlag för möjligheten att satsa på ett bussystem med högre kapacitet än dagens linjenät, Bus Rapid Transit. Det har emellertid lägre kapacitet än spårväg och klarar därför inte det beräknade kapacitetsbehovet på längre sikt.

Utöver kapaciteten har spårväg ytterligare fördelar i och med att den är miljövänlig och att dragningen blir fast och därmed förutsägbar, vilket underlättar för planering av bostäder, arbetsplatser och samhällsservice.

Satsningen på modern stadsspårväg sker i hela Europa just nu och i Sverige görs stora investeringar i spårväg ibland annat Stockholm och Lund. 

Beslut om att skicka ansökan fattas av kommunstyrelsen den 12 december och av regionstyrelsen den 18 december. Ansökan skickas in till Trafikverket i januari 2019.



Källa: Uppsala kommun


Tipsa en vn Skriv ut



<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer
Train Rail


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se