Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

MP: Självkörande tåg i tunnelbanan är framtiden


2017-10-04

Bild:Fredrik Hjerling

Miljöpartiet satsar i sin budget för att självkörande tåg i tunnelbanan ska bli verklighet på röda linjen redan 2025. Tyvärr har alliansen nu parkerat hela satsningen.
- Deras oförmåga att styra projektet gav skenande kostnader, men inga självkörande tåg, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

När Stockholm växer måste tunnelbanetågen bli fler. Därför är det självklart för Miljöpartiet att satsa på självkörande tåg i tunnelbanan först och främst på röda linjen. Med självkörande tåg kan turtätheten och punktligheten öka betydligt och på så vis minskar trängseln.

-Ifjol var alla partier överens om det här och landstinget har redan satsat stora pengar i projektet, men i år nämner alliansen inte ens förarlösa tåg i sin budget. Vi i Miljöpartiet satsar däremot 1, 5 miljard i vår budget för att tågen ska kunna börja rulla 2025, säger Malin Karlsson (MP).

Fördelarna med självkörande tåg är fler än ökad turtäthet. Det innebär också mindre förseningar och ökad säkerhet då det bland annat krävs plattformsbarriärer på stationerna. Det bedöms att 9 liv och 6 allvarligt skadade per år kan räddas om dessa åtgärder införs i Stockholms tunnelbana. Med självkörande tåg får vi en smidigare, enklare och modernare kollektivtrafik.

-Vi vill till att börja med se det här på röda linjen där trängseln i dag är stor. Där skulle det gå att köra tåg med två minuters mellanrum. Röda linjen måste moderniseras. Fler resenärer måste kunna åka och de slitna tågen bytas ut, säger Malin Karlsson (MP).

Men det är inte bara pengar som saknas. Hela projektet tycks spårat ur. Nyligen kunde vi läsa att upphandlingen av ett nytt signalsystem misslyckats. En viktig pusselbit för att få till automatiserad drift på röda linjen. Det gäller även upphandlingen av plattformsbarriärer, en annan förutsättning för att förarlösa tåg ska vara möjligt.

Signalsystemet på röda linjen ansågs vara nära sin ekonomiska och tekniska livslängd redan 2007. Nu har det gått 10 år och varken ett nytt signalsystem eller automatisk drift verkar bli av.

-Det är märkligt att det ska vara så svårt för alliansen i Stockholms läns landsting att få till det här. Förarlösa tunnelbanetåg finns redan i exempelvis Köpenhamn. En snabbt växande stockholmsregion måste ha en modern kollektivtrafik. Tyvärr har alliansen som styr i landstinget lagt den här framtiden på is, säger Malin Karlsson.




Källa: MIljöpartiet de gröna


Tipsa en vn Skriv ut



\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer
Train Rail


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se