Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Varför är livslängden för sliprar så viktig?


2025-02-18

Bild:Sekisui

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten. Materialstabilitet i alla relevanta väderförhållanden är därför avgörande, även under hela livslängden. Med kortare livslängd måste tätare inspektioner utföras för att kontrollera deras skick.

Underhåll och sliperbyte ökar de totala kostnaderna då merkostnader uppstår för materialanskaffning och sliperbytearbeten. Dessutom måste järnvägsoperatören ofta också stå för intäktsbortfall och extra kostnader på grund av stängning av linjer, omledningar och kompensation för förseningar/tåginställningar.

Det finns bevisade livslängder för de vanligaste slipermaterialen som trä, betong och stål. Bevis på livslängd väntar fortfarande för alternativa träimpregnering (i stället för kreosot) och många nya plastslipers. Deutsche Bahn (DB) beräknar för närvarande följande genomsnittliga livslängd för sliprar beroende på materialkategori (se tabell). Men som praxis visar är det stora skillnader beroende på kvalitet, materialsammansättning och valda tekniska lösningar.

b

Betongs hållbarhet påverkas till exempel av många faktorer och i vissa fall behövde slipers bytas ut efter bara 10 år. Beroende på träslag behövde obehandlade träslipers bytas ut efter bara 5 år, bland annat för att den nödvändiga utdragningskraften från borrhålen inte längre finns. Beroende på användningsplatsen, t.ex. på en bro eller i mycket fuktiga delar av banan kan livslängden därför variera mycket.

 

b
FFU ersätter trä – DB-bro i Minden 

 

FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers, som utvecklades på 1970-talet av SEKISUI tillsammans med de japanska järnvägarna, har varit i kontinuerlig användning sedan 1980 över hela världen utan att någon behöver bytas ut på grund av ålder. Materialtester av järnvägsinstitut bekräftar en livslängd på minst 50 år, men många experter uppskattar att den är betydligt längre.

Eftersom FFU® inte kräver någon impregnering för att vara rötsäker och UV-stabil, bidrar den också aktivt till miljö- och dricksvattenskydd och sätter därmed den höga standarden världen över för säkra och hållbara sliprar. På grund av den höga globala efterfrågan tillverkas FFU® nu inte bara i Japan, utan sedan 2023 även i Europa, i en ny, modern fabrik i Roermond (NL).

Kontakt: delfs@sekisui.de
www.sekisui-rail.com 



Tipsa en vn Skriv ut





Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
Train Rail
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Peab bygger väg och järnväg i Boden

Peab har fått uppdraget att bygga väg och järnväg till Boden Industrial Park i...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se