Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning


2024-12-17

<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>
Bild:Brightnest
Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. 

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Utöver de 53,2 miljoner kronorna från EU:s regionalfond medfinansierar Region Norrbotten satsar med 16 miljoner kronor. Resten av pengarna, 63,8 miljoner, går Luleå Hamn AB i med.

Järnvägsanläggningen i Luleå Hamn behöver rustas upp för att det ska vara möjligt att bedriva trafik med fler och tyngre tåg. Den totala årliga godsvolymen i hamnen prognostiseras öka från omkring 8 till cirka 30 miljoner ton år 2030. Därutöver beräknas antalet inkommande fartyg ökat från cirka 600 till närmare 2 500 per år 2030. Dekommande godsflödena beräknas bestå av både ökade volymer av existerande och nya godstyper. .

Investeringen ska göra det möjligt att uppgradera spåret som utgör hamnens pulsåder för järnvägstransporter och som nyttjas vid samtliga järnvägstransporter till och från hamnen. Det innebär att hamnens järnvägsanläggning kommer att klara samma belastning som Trafikverkets järnvägsanläggning. Det medför större möjligheter för industrin att nyttja järnvägen som helhet för tyngre och mer effektiva transportlösningar.

– Satsningen är viktig och har potential att stärka industrins konkurrenskraft och den gröna omställningen. Konkret handlar det om en effektivisering då det kommer att behövas färre tåg för transport av samma antal ton sist, säger Elisabeth Backteman, generaldirektör på Tillväxtverket.

Luleå Hamn är sammanlänkad med järnvägarna Stambanan och Malmbanan och är också en så kallad Core-hamn i det transeuropeiska transportnätet. Två av EU:s nio godskorridorer, North Sea-Baltic och Scandinavian-Mediterranean, kommer att knytas samman i Luleå.

I dag är Luleå Hamns befintliga kunder SSAB, LKAB, Nordkalk, Preem, ST1 och Heidelberg. Exempel på företag som kan komma att köra gods via Luleå Hamn framöver är Stegra, SSAB, Uniper, LKAB ReeMAP och Fertiberia. Både befintliga och framtida kunder har fått ställa tekniska krav och lämnat in önskemål på den framtida hamnens funktionalitet.


Källa: Tillväxtverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Train Rail
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Peab bygger väg och järnväg i Boden

Peab har fått uppdraget att bygga väg och järnväg till Boden Industrial Park i...

Läs mer


Ny rapport visar att störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hindrar tillväxten i svensk industri

Omtag Svensk Järnväg har i en ny rapport undersökt hur 20 stora industriföretag...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se