”Vi är väldigt glada över att OEM Electronics har valt att reducera sina utsläpp från tjänsteresor med oss. Båda våra företag har tydliga mål och strategier för hur vi ska minska CO2 utsläppen, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Air France och KLM i Norden. Vi står inför en stor omställning och att samarbeta och hjälpas åt är enda vägen framåt. Vi jobbar båda med FN’s hållbarhetsmål och det här samarbetet faller in under det globala målet 17 - genomförande och globalt partnerskap. Tillsammans är vi starkare”.
En av de viktigaste åtgärderna för att reducera utsläppen från flyget är SAF. SAF har samma egenskaper som traditionellt flygbränslefotogen, men det är tillverkat av förnybar råvara. Under 2023 och för andra året i rad har Air France-KLM gruppen varit den största användaren av SAF globalt. Gruppen använde totalt 16 % av all tillgänglig SAF, vilket var nästan dubbelt så mycket jämfört med 2022. Det innebar en total inblandning kring 1 % jämfört med ca 0.6 % 2022.
”I dagsläget mäter vi våra Scope 3-utsläpp i kategorierna godstransporter och tjänsteresor med flyg. Vi arbetar med att få med fler delar i Scope 3, genom att börja försöka ta reda på våra produkters utsläpp genom hela livscykeln. Under 2023 har vi fokuserat på att mäta och minska de delar som vi själv kan påverka.” säger Emil Gustafsson, VD, OEM Electronics.
Källa: KLM Royal Dutch Airlines