Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Sjöbefäl söks för att testa framtidens digitala fartygstjänster


2017-10-03

Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorer i sex andra länder för att testa framtidens digitala fartygstjänster.
Bild:Sjöfartsverket
Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorer i sex andra länder för att testa framtidens digitala fartygstjänster.

Vid fyra tillfällen under hösten och vintern kommer Sjöfartsverkets och Chalmers fartygssimulatorer i Göteborg kopplas samman med simulatorcenter i sex andra europeiska länder. Syftet är att i stor skala testa framtidens digitala fartygstjänster. Nu söker Sjöfartsverket sjöbefäl för deltagande i testerna.

Det omfattande testet är en del av valideringen av Sea Traffic Management (STM), som
är ett av världens största e-navigationsprojekt. STM leds av Sjöfartsverket i samarbete med ett 60-tal partners i Europa. Inom ramen för projektet har European Maritime Simulation Network utvecklats – en sammankoppling av simulatorscenter i sju europeiska länder. European Maritime Simulation Network gör det möjligt att köra simuleringar med ett 30-tal bemannade bryggor i sju länder samtidigt. Nu söker projektet sjöbefäl som vill vara med i studien och testa såväl befintliga bryggsystem som de nya tjänster som STM utvecklar. Ersättning utgår enligt särskild överenskommelse.

Fredrik Karlsson är ansvarig för Sjöfartsverkets simulatorcenter och en av initiativtagarna till sammankopplingen av de europeiska simulatorscentren och projektet Sea Traffic Management Validation.

- Det som skapats genom våra projekt är världsunikt inom den civila sektorn. Vi ser bara början på de områden som denna typ av simuleringar kan användas inom, potentialen är väldigt stor, säger Fredrik Karlsson.

Under fyra veckor 2017 och 2018 kan du som är lots, seniorbefäl eller juniorbefäl ansöka om att delta vid scenarion i komplexa trafiksituationer i Engelska kanalen och Södra Östersjön med upp till 30 bemannade bryggor vid olika europeiska simulatorscenter. I Sverige kommer Chalmers simulatorscenter och Sjöfartsverkets simulatorscenter båda belägna på Lindholmen i Göteborg, att delta. Utöver detta kommer center i Spanien, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Finland och Tyskland att vara med i övningarna. De två första veckorna körs simulatorerna med befintlig utrustning och därefter används tjänster som STM utvecklat såsom ruttutbyte mellan fartyg, effektivare hamnanlöp och validering av rutter.

  • 2017: 14-17 november (med befintliga bryggsystem)
  • 2018: 6-9 februari (med befintliga bryggsystem)
  • 2018: 13-16 mars (med STM-tjänster)
  • 2018: 12-15 juni (med STM-tjänster)

Att göra simuleringar med det europeiska simulatornätverket möjliggör en verklighetsgrad som vanliga simulatorkörningar inte erbjuder, förklarar Reto Weber ansvarig för EMSN på Chalmers tekniska högskola.
- Som deltagare får man en annan realitet vad gäller trafikbild och internationellt utbyte. Du får en helt annan dynamik i övningarna när det inte är någon som påverkar utifrån. Vi vet inte utgången av övningen vilket gör det mer spännande att köra och det ställer samtidigt högre krav på deltagarnas anpassningsförmåga, ledningsförmåga och sociala färdigheter, säger Reto Weber.

Läs mer och ansök på http://stmvalidation.eu/emsn-simulation-campaign/

Källa: Sjöfartverket


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se