Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Lättare att välja klimatsmart asfalt med ny kalkylator


2019-02-18

Peab Asfalts nya kalkylator gör det möjligt att beräkna klimatpåverkan från olika asfalteringsprojekt.
Bild: Peab Asfalt
Peab Asfalts nya kalkylator gör det möjligt att beräkna klimatpåverkan från olika asfalteringsprojekt.

Nu lanserar Peab Asfalt en kalkylator för att beräkna klimatpåverkan från olika asfalteringsprojekt. Kalkylatorn är öppen för alla och syftet är att öka kunskapen om vilka faktorer som har störst betydelse. Företaget hoppas också att verktyget ska bidra till att fler kunder ställer klimatkrav, som ett led i att förflytta branschen mot ökad hållbarhet.

Kalkylatorn är enkel att använda, kräver inga förkunskaper och fungerar i dator, surfplatta och mobil. I ett första steg väljer användaren bland ett antal typiska asfalteringsprojekt, exempelvis garageuppfart, gångbana, motorväg eller industriplan. Därefter anges ytan. Beräkningen utförs baserat på rekommenderad asfalttyp i rätt mängd samt de maskiner som krävs. Klimatpåverkan från alla steg ingår: råvaror, transporter, tillverkning och utläggning. Resultatet visas med siffror och diagram, och en jämförelse görs mellan företagets ECO-Asfalt och motsvarande asfalt från ett standardverk enligt Trafikverkets klimatverktyg EKA.


Klimatneutral bioolja halverar utsläppen
ECO-Asfalt tillverkas i asfaltverk där bioolja används istället för fossil olja vid torkning och uppvärmning av stenmaterialet, den del av processen som är mest energikrävande. Biooljan är en restprodukt från livsmedelsindustrin och klassas som koldioxidneutral.

– Kalkylatorn visar tydligt den stora klimatbesparing som biooljan ger, säger Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel. Genom att investera i konvertering av våra asfaltverk har vi mer än halverat utsläppen från tillverkningen. Efter den åtgärden visar beräkningar att faktorer som tillverkningstemperatur och transportavstånd har mindre betydelse.


Stor potential i ökad återvinning
Med en enkel knapptryckning visas vilken ytterligare klimatbesparing som kan uppnås med ECO-Asfalt Plus. I produkten ingår returasfalt, vilket även minskar uttaget av naturresurser. Enligt Mats Wendel finns här en stor outnyttjad potential som han hoppas att kalkylatorn ska hjälpa till att uppmärksamma:

– Andelen returasfalt ökar för varje år och uppgår idag till cirka 20 procent, men vi vet att det är möjligt att göra mer. Det krävs dock beställare som vågar ta steget och lämna det beprövade. Här får de en produkt som är tekniskt och miljömässigt minst lika bra. Genom att inkludera detta i kalkylatorn hoppas vi att fler ska få upp ögonen för möjligheten med återvinning, avslutar Mats Wendel.




Källa: Peab Asfalt

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Roch-services
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zugol 550
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
Zinga
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att på uppdrag av Trafikverket sköta om vägarna i Norsjö i ytterligare fyra år.</span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö

Svevia har fått förnyat förtroende av Trafikverket att ansvara för drift och...

Läs mer

NYAB tecknar flerårigt avtal med Trafikverket för basunderhåll av vägar i Boden



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se