Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Motorbranschens Riksförbund tar ställning för Förbifart Stockholm


2014-08-20


Med uppmaningen ”Utan förbifarten stannar Stockholm”, på strategiskt utvalda stortavlor vid Stockholms infarter tar Motorbranschens Riksförbund, MRF, Bil Sweden och Motormännen, M, ställning för Förbifart Stockholm.

Kampanjen löper över valet i september och är en del av kampanjen ”Utan bilen stannar Sverige” som rullat sedan 70-talet.


Det handlar om den 21 kilometer långa motorvägen (E4), varav 18 kilometer tunnel, som ska knyta samman norra och södra Stockholm. En miljö- och infrastrukturinvestering på närmare 30 miljarder kronor, varav 80 procent medfinansieras genom den trängselskatt som stockholmsbilisterna tvingas betala.

 

Trots stora miljö- och samhällsekonomiska vinster för Stockholm och Sverige i stort, går Miljöpartiet i Stockholm till val med ett ”nejtill förbifarten trots att första spadtaget tagits för detta viktiga infrastrukturprojekt.

 

Miljöpartiets ställningstagande är ogenomtänkt och balanserar på gränsen till kontraproduktivt, menar Per Johansson, vd för MRF som är en av parterna bakom kampanjen.

– När förbifarten väl knyter samman södra och norra Stockholm stärks regionen inte bara tillväxtmässigt utan även den samlade infrastrukturen med bil- och kollektivtrafik blir bättre samtidigt som bostadsmarknaden ges möjligheten att växa.

– Vi talar om en enklare vardag för Stockholmarna, säger Per Johansson.

 

I sin argumentation mot Förbifart Stockholm säger Miljöpartiet att: ”Förbifarten leder till ökad istället för minskad biltrafik. Om Förbifarten byggs ökar klimatutsläppen och belastningen på miljön. Motorvägsbygget leder till en gles, utbredd bebyggelse och många nya bilpendlare”.

 

Per Johansson säger att de tre bransch- och intresseorganisationerna inte delar Miljöpartiets synsätt. Han påminner också om de uppoffringar, politiska pris med beslut mot bilismen, som andra partier, företrädesvis Socialdemokraterna, tidigare tvingats till när de valt att samarbeta med Miljöpartiet som, exempelvis:

90-gräns på motorväg i början av 90-talet, den så kallade pumplagen samt införandet av trängselskatt i Göteborg.

– Genom vårt utspel vill vi uppmärksamma Stockholmarna på en möjlig konsekvens om miljöpartiet kommer att ingå i en majoritet, säger han.

 

Per Johansson påpekar också att försäljningen av nya miljöbilar i Stockholm, trots en skärpning av kraven, ligger klart över kommunfullmäktiges satta mål.

– Vi inom Motorbranschens Riksförbund, MRF, delar i stort visionen om en fossilfri fordonsflotta 2030 och målet med klimatneutrala transporter 2050. Däremot har vi många synpunkter på de ogenomtänkta förslag och hastigt framlagda idéer som finns i rapporten ”Fossilfrihet på väg”, säger han.

 

Sedan 1979 driver de båda branschorganisationerna MRF (bilhandel och verkstad) och Bil Sweden (bilindustri och generalagenter) kampanjen ”Utan bilen stannar Sverige”. Syftet med kampanjen är att ge insikt om de vägburna person- och godstransporternas betydelse för land som Sverige med en komplicerad geo- och demografi. Den är förmodligen en av den äldsta ännu pågående större opinionsaktiviteterna i vårt land. Uppropet ”Gilla bilen” och firandet av ”Bilens dag” 28 oktober är två aktiviteter inom ramen för ”Utan bilen stannar Sverige”.

Källa: MRF


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Roch-services
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zugol 550
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
Zinga
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att på uppdrag av Trafikverket sköta om vägarna i Norsjö i ytterligare fyra år.</span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö

Svevia har fått förnyat förtroende av Trafikverket att ansvara för drift och...

Läs mer

NYAB tecknar flerårigt avtal med Trafikverket för basunderhåll av vägar i Boden



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se