Pendeltågens år när SL sammanfattar punktligheten för 2019


2020-01-27

Bild: Marcus Kurn

SL sätter punkt för 2019 med en allt punktligare trafik. Statistiken för fjolåret visar att fler än 9 av 10 pendeltåg går i tid och att punktligheten i tunnelbanan är närmare 98 procent.

Anledningarna till att resa kollektivt stannar inte vid att det är ett hållbart sätt att resa. Resenärerna i SL-trafiken kan blicka tillbaka på ett år där 93,6 procent av pendeltågen och 97,7 procent av tunnelbanetågen gick i tid. Det visar SL:s statistik från 2019 som nu finns tillgänglig.

– I en tid när Stockholmsregionen och antalet resenärer växer så det knakar lyckas vi slå rekord i punktlighet på pendeltågen och hålla en fortsatt hög punktlighet på tunnelbanan. Två rekordmånader var i december när 94 av 100 pendeltåg gick i tid och i juli när över 99 av 100 tunnelbaneavgångar gick i tid, säger Region Stockholms trafikdirektör Fredrik Cavalli-Björkman.

Pendeltågens ökade punktlighet motsvarar cirka fyra procentenheter jämfört med 2018 och det gör 2019 till det punktligaste året sedan millennieskiftet. Det som främst orsakar förseningar och inställda tåg är så kallat spårspring:

– Obehöriga som tar sig in i spårområdet är en vanligare orsak till förseningar för pendeltågen än till exempel orsaker kopplade till brister i infrastrukturen. På båda områden finns förbättringspotential. En rekordhög punktlighet gör inte att vi nöjer oss, utan vi fortsätter sträva efter att leverera en allt punktligare kollektivtrafik, säger Fredrik Cavalli-Björkman.


Fakta: Punktligheten i SL-trafiken 2019
Punktligheten mäts varje månad. Ett tåg räknas som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid samt som mest 59 sekunder före utsatt tid. Det gäller all spårtrafik.



Källa: SL