Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet


2018-01-12

Bild:SAFER

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till minne av Alfred Nobel 2017 till Richard H. Thaler, University of Chicago, IL, USA för hans bidrag till beteendeekonomi. Och samma teori - nudging - testas nu på SAFER Trafiksäkerhetscentrum för att ta reda på om trafiksäkerheten kan förbättras.

En nudge betyder en vänlig liten push mot en beteendemässig förändring. Nudging-konceptet avser att undermedvetet driva människor för att göra ett önskat val utan att begränsa alternativa val av handlingar. Genom att bevara handlingsfriheten och ge valmöjligheter är nudging mindre påträngande och kan ge en mer positiv effekt.

- Teorin som Thaler har analyserat - nudging - är oerhört spännande. Speciellt när man kan dra paralleller mellan ett Nobelpris och SAFERs säkerhetsforskning. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av projektet och lära om det faktiskt är möjligt att använda nudging för ökad trafiksäkerhet, säger Malin Persson, kommunikationsansvarig på SAFER.

Nobelprisvinnaren anser att nudging kan fungera
Den amerikanska ekonomen Richard H. Thaler är en pionjär inom beteendeekonomi, ett forskningsområde där insikter från psykologisk forskning tillämpas på ekonomiskt beslutsfattande. Ett beteendemässigt perspektiv innehåller en mer realistisk analys av hur människor tänker och beter sig när de fattar ekonomiska beslut, vilket ger nya möjligheter att utforma åtgärder som ökar samhällsnyttan.

Indirekt coaching kan hjälpa till att fatta smarta beslut för att förbättra trafiksäkerheten
Det EU-finansierade Horizon 2020 SAFER-projektet MeBeSafe (Measures for Behaving Safely in Traffic), där SAFER deltar, syftar till att minska antalet trafikolyckor genom att ändra vårt trafikbeteende. Olika nudging- och coachingåtgärder kommer att användas för att till exempel få trötta förare för att ta en paus och för att cyklister ska minska sin hastighet i korsningar. Projektet syftar till att förändra vardagligt beteende och motivera förare att behålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Flera nudgingåtgärder kommer att testas med både fordonsförare och cyklister.



Källa: SAFER