Designen av Paris framtida tunnelbana är klar
Designen inne i tågen förbättrar komforten och ökar tillgängligheten för passagerarna. Stora entréytor och bumerangformade säten ökar rörelsefriheten i vagnarna samt möjliggör för tåget att ta ännu fler passagerare. LED-belysning är installerad i hela tåget för att höja säkerheten för alla ombord. Dessutom har bättre luftkonditionering satts in för större komfort för resenärerna, oavsett årstid och temperatur ombord.
De nya tågens bromssystem är 100 procent elektriska och återanvänder den energi som det genererar, vilket innebär att man skär ner på energikostnaden samtidigt som man begränsar utsläppen av fina partiklar som orsakas av mekaniska bromssystem. Det här gör att energiförbrukningen och luftföroreningar minskar med upp till 20 procent jämfört med föregående tågmodell med gummihjul som tidigare körde på sträckan.
Majoriteten av Alstoms tolv siter i Frankrike kommer att delta i projektet. Över 2000 jobb kommer att säkras för Alstom och dess leverantörer.
Källa: Alstom