Upp för Europahandeln – ner för globala containertrafiken


2014-08-21

Bild:Göteborgs hamn

Under första halvåret ökade frakterna inom Europa, medan den globala containerhandeln minskade. Det visar Göteborgs Hamns halvårsrapport som publiceras idag.

Totalt skeppas cirka 30 procent av Sveriges import och export via Göteborgs Hamn. Upp- och nedgångar i ekonomin märks tydligt i förändrade godsflöden.

Rorotrafiken*, som står för en stor del av sjöfrakterna inom norra Europa, ökade med tre procent under första halvåret 2014. Allra mest ökade handeln med Tyskland (nio procent), England (åtta procent) samt Belgien (åtta procent). Totalt skeppades 286 000 roroenheter under perioden.

 – Europafrakterna har ökat stadigt i cirka ett år tack vare återhämtningen i ekonomin. Nu har det nyligen kommit signaler om inbromsad tillväxt i Europa men det är inget vi ser i våra volymer än, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Minskad global handel i containrar

Den globala varuhandeln sker ofta med containerfartyg. Under årets första sex månader minskade containertrafiken med nio procent. Exporten har minskat mer än importen. Totalt skeppades 424 000 containrar** via Göteborgs Hamn under perioden. 

– Detta kan vara en indikator på att Sveriges handel med de snabbväxande ekonomierna i andra världsdelar inte ökar i samma takt som tidigare, säger Magnus Kårestedt.

 Totalt hanterar Göteborgs Hamn nära 60 procent av alla containrar som skeppas till eller från Sverige.

Fortsatt ökning av bilexporten

89 000 nya personbilar passerade Göteborgs Hamn under första halvåret, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med motsvarande period förra året. Ökad export av Volvobilar förklarar en stor del av uppgången. 

Fler färjeresenärer

Passagerartrafiken ökade med fem procent under årets första halvår. 774 000 personer valde sjövägen till eller från Göteborg för affärs- eller nöjesresor. Dessutom är det rekordår för kryssningstrafiken med hela 73 anlöp (38 första halvåret) och 120 000 kryssningsgäster.

Ner för oljan

I Göteborg finns också Nordens största energihamn. Under första halvåret minskade importen av råolja och skeppningen av raffinerade produkter, till exempel diesel och bensin, med 11 procent. Låga marginaler för raffinerade produkter samt en osäkerhet om oljepriset globalt ligger bakom nedgången. 

Källa: Göteborgs Hamn