Radarskyltar förbättrar säkerheten för Svevias vägarbetare


2025-02-05

<span>När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.</span>
Bild:Svevia
När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent. Det visar resultatet från ett projekt som Svevia genomfört. Nu planeras lösningen användas inom flera delar av bolaget.

Tim Ljung som varit Svevias projektledare i projektet konstaterar att när privatbilister och yrkesförare blir uppmärksammade på att de kör för fort så sänker de hastigheten avsevärt.

– Det är en signifikant skillnad. Radarskylten verkar skapa en känsla av att de är iakttagna vilket får dem att lätta på gasen och bromsa in. Ofta blir effekten att de passerar under den rekommenderade hastigheten, säger han. Det förbättrar säkerheten för både trafikanter och vägarbetare. Vi har sett en tydlig trend med minskad tillbudsrapportering när vi använder radarskylt.

I korthet har projektet gått ut på att testa om trafikanter sänker hastigheten om de blir uppmärksammade på att de kör för fort. Sedan projektstarten 2023 har en rad mätningar utförts på olika typer av vägar, med olika rekommenderade hastigheter och i olika geografier. Mätningarna har utförts både med en synlig radarskylt och dolda mätningar. När projektet nu är avslutat och mätresultatet analyserat så syns det tydligt att när passerande trafikanter ser radarskylten så saktar de ner. Testerna har utförts i samband med målning av väglinjer som är en av många olika typer av rörliga, så kallade intermittenta vägarbeten som Svevia utför.

– Om en vägtrumma ska bytas ut är vi hela tiden på samma ställe och kan leda om trafiken eller skydda arbetsplatsen med trafikanordningar. När vi utför vägarbeten som hela tiden sakta rör sig framåt som till exempel väglinjemålning, uppsättning av vägräcken, fräsning av asfalt, då används så kallade TMA-bilar med en stor krockkudde nedfälld baktill. De ger ett visst skydd men de maskinförare som arbetar längs vägen och de som sitter och kör TMA-fordonen är ändå utsatta för en stressig och riskfylld arbetsmiljö, säger Tim Ljung.

Under ett år blir någon Svevias TMA-bilar påkörd var 12,6 dag. Försäkringsbolagen uppger att mellan 30 och 40 TMA-skydd skrotas årligen.

– Det här är ett stort arbetsmiljöproblem i branschen. Förutom den uppenbara risken att bli påkörd så skapar det också en mental stress för våra maskinförare och vägarbetare, säger Tim Ljung.

Han är mycket positiv till resultatet och säger att Svevia kommer att fortsätta arbeta med radarskyltar. Med statistiska underlag från testperioden vet de också nu med större precision när radarskylten gör mest skillnad.

– Den största skillnaden syns på de stora trafiklederna, med högre hastigheter. Ett annat mycket viktigt resultat är maskinförarnas egen upplevelse. När de upplever att trafiken sänker hastigheten, minskar stressen vilket skapar en bättre och tryggare arbetsmiljö.

Radarskylten är samma typ av skylt som brukar användas på kommunala vägar, till exempel intill skolor.

– Våra skyltar ser precis likadan ut och jag tror att det är en fördel. De sitter synligt placerade på TMA-fordonen som kör bakom det pågående vägarbetet och visar vilken hastighet du kör och signalerar med röda siffror när du kör för fort. Trafikanter har sett den förut, de förstår vad den visar och vad som förväntas av dem.

Testerna har utförts på vägmarkeringsfordon. Men lösningen används även i andra delar av bolaget. Med de tydliga testresultaten ser Svevia nu över sina rutiner i syfte att uppmuntra hela bolaget att i större utsträckning använda radarskyltar. Projektet är en fortsättning på ett tidigare utvecklingsprojekt där Svevia visat på möjligheterna att använda redan befintliga realtidsdata för att distribuera varningar om pågående vägarbeten direkt på instrumentpanelen i moderna fordon.

Syfte med hastighetsmätning och test av radarskyltar

 

Resultat



Källa: Svevia