Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs


2024-10-16

Bild på järnväg i solnedgång
Bild:Västsvenska Handelskammaren
Bild på järnväg i solnedgång


Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och välkommet steg mot att åtgärda Sveriges eftersläpande infrastrukturskuld. Det är positivt att regeringen ser infrastrukturens betydelse för Sveriges konkurrenskraft och att de inte ställer olika transportslag mot varandra. Samtidigt konstaterar vi att propositionen inte löser alla de utmaningarna som svensk infrastruktur står inför. Arbetet måste fortsätta och nyinvesteringarna behöver öka.

Det är ett steg i rätt riktning att den ekonomiska ramen höjs med drygt 20 procent. Även om det innebär mycket pengar så räcker det tyvärr inte för att hantera både det omfattande underhållsbehovet och nödvändiga nyinvesteringarna som behövs för att Sverige fortsatt ska utvecklas på ett hållbart och konkurrenskraftigt sätt.

Vi välkomnar att regeringen öppnar för alternativa finansieringsmodeller och att de sätter fokus på bättre kostnadskontroll och ökad produktivitet.

– Det finns inte en lösning som passar alla projekt, men det är viktigt att vidare undersöka hur Sverige kan få mer infrastruktur på plats genom fler finansieringsmöjligheter, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren och fortsätter,

– Nu blickar vi framåt mot Trafikverkets kommande förslag på ny nationell infrastrukturplan. Bland annat behövs dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås, samt en modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Göteborg. Detta kommer bidra till starkare logistiknav och se till att nordisk export kan ta sig ut i världen.

Med ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås försvinner den värsta flaskhalsen i hela det svenska järnvägssystemet. Den positiva effekten av detta sprider sig långt utanför Västsveriges gränser. Investeringen gynnar hela landet, från de regionala pendlarna och resenärerna mellan landets två största städer, till industriföretagen i Mälardalen och Norrland vars gods ska från och till Göteborgs hamn. Det är en investering i tillväxt och hållbara transporter.

En viktig prioritering är järnvägen Göteborg – Oslo som på sikt också behöver byggas ut och bli dubbelspårig. Idag sker mer än 95 procent godstransporter mellan hamnen och Norge via lastbil. Med ökad järnvägskapacitet kan vägarna avlastas och transporterna bli mer hållbara. Med kortad restid ökar också den regionala integrationen. När Fehmarnbältförbindelsen och dubbelspårutbyggnaden av Västkustbanan inom kort är klara blir sträckan Göteborg – Oslo den stora flaskhalsen i korridoren Hamburg - Oslo.


Källa: Västsvenska Handelskammaren