HMS Gotland är den första av två ubåtar som uppgraderas med halvtidsmodifieringen. Arbetet omfattar uppgraderingar av system och teknik ombord och genomförs för att säkerställa att ubåten ska ha en operativ kapacitet som klarar framtidens marina utmaningar.
– Provkörningarna är en viktig fas under halvtidsmodifieringen. Det är första gången som besättningen kan använda de nya systemen i verkliga miljöer. Efter omfattande utbildning vid en träningsanläggning på land får de nu se ubåtens verkliga potential, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.
Uppgraderingsprocessen omfattar många viktiga system, till exempel Stirling AIP (luftoberoende framdrivning) för längre uthållighet under vatten och ledningssystem. Det traditionella optiska periskopet har också ersatts med en ny optronisk mast för bättre övervakningsförmåga. Fler än 20 system på den uppgraderade Gotland-klassen kommer att implementeras i de nya ubåtarna av typen A26. Därmed bidrar halvtidsmodifieringen av Gotland till testningen och kvalificeringen av några av de innovativa lösningar som ska implementeras i de framtida A26-ubåtarna.
Efter tester och verifieringar kommer ubåten överlämnas till den svenska flottan.
Fakta om halvtidsuppgraderingen av Gotland
Total längd: 62 m
Bredd: 6,2 m
Deplacement: 1 580 ton (i ytläge)
Vapen: Torpeder, förliga tuber
Framdrivning: En axel, diesel-elektrisk och Stirling AIP
Uthållighet: Veckor (undervattensläge)
Skrov: Enkelt tryckskrov, två trycksäkra skott
Besättning: 25
Källa: Saab