Oavsett om det är i anslutning till pendeltåget, lokalbanan, spårvagnen eller tunnelbanan, så medför obehörigt spårbeträde stora risker både för personolycka och för störningar i tågtrafiken. Att till exempel gena över järnvägsspår är farligt, olagligt och kostsamt.
Ett ökande problem
Trots de stora riskerna är det ett ökande problem inom tågtrafiken med personer som tar genvägar över järnvägsspår på olika platser, bland annat via plattformsövergångar till pendeltågen. Det är allt från resenärer som vill ta sig till ett annat tåg till personer som smiter under bommen eller vistas för nära spårområdet när de är ute i naturen.
Enligt Björn Domeij, trafiksäkerhetssamordnare på SJ Stockholmståg, är det troligt att problemet kvarstår för att personer inte är medvetna om de risker som finns. Om man går emot reglerna kan man också få betala för besväret.
- Vistas du i spårområdet riskerar du böter på 3 000 kronor, säger Björn Domeij.
Tågen är både tysta och snabba. Ett tåg har lång bromssträcka och även om en lokförare nödbromsar är bromssträckan på till exempel pendeltågen cirka 1 000 meter. Det innebär att lokföraren inte hinner få stopp på ett tåg om en person befinner sig i spårområdet. Inom järnvägstrafiken finns det tydliga skyltar och staket som markerar vilka områden som är förbjudna att beträda.
För lokalbanorna är detta också ett stort problem, Roslagsbanans tåg har en bromssträcka upp mot 600 meter. Även i lägre hastigheter som i samband med att tåget ska stanna vid en perrong och liknande är det mycket svårt för föraren att göra något. Föraren har redan planerat att stanna på en viss plats längre bort och då är det svårt att lägga på så mycket mer broms.
Kan stoppa och försena trafiken
När obehöriga befinner sig på spårområdet i tågtrafiken, så kan detta innebära även stora risker för störningar i tågtrafiken. När trafikutövare får information om att människor vistas otillåtet i spårområdet stoppas antingen tågen eller så sänks hastigheten. Att gena över spår, gå mot en stoppsignal eller krypa under bommar får direkta konsekvenser för tågtrafiken. Särskilt runt storstäder som Stockholm där det är trångt på spåren får varje stopp eller hastighetsnedsättning snabbt konsekvenser för punktligheten.
För lokförarna är obehöriga i spår också ett arbetsmiljöproblem. Precis som att ingen ska omkomma i olyckor ska heller ingen förare behöva uppleva att köra på en annan människa. En förare har ingen möjlighet att få stopp på tåget i tid om någon plötsligt dyker upp i spåret framför ett tungt tåg som kommer i hög hastighet.
Livsfarlig el
Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Att få ström i sig ifrån dem kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen även när tåget står stilla.
I Stockholms tunnelbanetrafik är det värt att påminna om den fara som strömskenan i markhöjd för med sig, säger Anna Johansson, säkerhetsspecialist och trafikledare på MTR.
- Det är också vanligt att personer som av någon anledning tar sig ner på spåret tror att texten på skyltarna om nästa tåg är pålitliga. Vi har ofta tåg som kör utan resenärer som till exempel transporter av vagnar och tåg på väg hem eller ut från depåer med mera som inte står med på skyltarna. Dessa tåg kan också komma i högre hastigheter för att de inte avser stanna på stationerna, säger hon.
Anna Johansson vill också poängtera hur viktigt det är att resenärer meddelar stationspersonal om man till exempel tappat ner något föremål på spåret och var skyddsutrymmen finns om någon skulle ha ramlat ner på spåren.
Där får du gå över
Längs järnvägen finns många godkända platser för att korsa spåren, via plankorsningar med eller utan bommar eller via en bro över eller en tunnel under spåren. Du kanske får gå en längre väg för att nå dem, men du korsar då järnvägen på ett säkert sätt. Det är även viktigt att respektera varningssignaler om man till exempel ska korsa järnvägsspåren med bil.
- Om man fastnar mellan bommarna i ett fordon, så ska man antingen köra genom bommen eller lämna bilen omedelbart om den inte går i gång och lämna spårområdet. Ring sedan 112 om fordonet inte kan förflyttas, säger Mattias Sjöström Varg, sektionschef Spårtrafik på Trafikförvaltningen.
Vid en eventuell evakuering på grund av till exempel ett strömavbrott kan spårområdet behöva beträdas, men de görs alltid utifrån bestämda och säkra rutiner och kräver tillstånd från trafikledningen.
Lagen säger så här
"Järnvägssäkerhetslag (2022:367), 5 kap. Ordning, [K5]1 § Förbud mot att beträda ett spårområde
Ingen får beträda ett spårområde utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd, utom på platser som det klart framgår att allmänheten har tillgång till."
Detta innebär i praktiken att om det inte är tydligt angivet att man får gå där, som i en gångfålla eller plankorsning, är det faktiskt olagligt att vara där. De som trots det väljer att vara i spåret utsätter sig själva för en stor risk att skadas.
Källa: SL