MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick
2024-12-10
Bild:MTR
MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lördag den 7 december över ansvaret till en ny operatör. Och det är ett underhåll i toppskick med en mycket hög fordonstillgänglighet som nu lämnas över.
MTR lämnade redan i somras över driften av Mälartåg till Transdev men har fortsatt att underhålla fordonen under en övergångsperiod fram tills nu. I MTR:s regi har fordonstillgängligheten nått högre nivåer än någonsin tidigare.
MTR har mer än fördubblat underhållsverksamheten av Mälartåg sedan den togs över i december 2021. Senaste halvåret har verksamheten dagligen levererat minst så många fordon som trafikbehovet krävt. Arbetet har i huvudsak bedrivits från Gredbydepån i Eskilstuna. I december 2022 startade MTR även egen svarvverksamhet i Tillberga, vilket ytterligare ökade underhållskapaciteten och skapade en möjlighet att svarva både hjul och bromsskivor i egen regi.
Antalet fordon har dubblerats från cirka 30 till drygt 60 och förutom ER1-fordon så underhålls nu även Reginafordon i depån. När MTR tog över underhållet av Reginafordonen så hade de aldrig underhållits i Gredbydepån tidigare vilket skapade en del utmaningar. MTR tog även över fler fordon i juni 2022 och ER1-fordonen fick ett ökat underhållsbehov. MTR har sedan start därför gjort målmedvetna satsningar på både rekrytering och utbildning. Idag arbetar idag cirka 60 medarbetare med Mälartågsunderhållet vilka omfattas av verksamhetsövergång och därmed erbjuds att följa med till den nya operatören.
– Vi är oerhört stolta över de insatser som vi har gjort och att vi har utökat och utvecklat verksamheten, säger Anders Gustafsson, vd på MTR Tech.
När MTR började köra Mälartågstrafiken i december 2021, var det första gången som trafiken upphandlades i sin nuvarande form, med en ny affärsmodell och ett utökat trafikupplägg inklusive underhåll av ytterligare en fordonstyp. I juni 2022 skedde även en integrering av Upptåget och därmed utökades uppdraget. Flera utmaningar uppstod längs vägen, men tack vore stort engagemang och gediget arbete kunde MTR i somras lämna över ett Mälartåg i balans, med goda möjligheter att fortsätta växa.
– Under tiden som vi har ansvarat för drift och underhåll av Mälartåg har vi bland annat tagit emot en kraftigt ökad fordonsflotta, anpassat verkstaden, etablerat logistikflöden, säkerställt svarvkapacitet, förberett för kommande underhåll, hanterat konstruktionsbrister och barnsjukdomar i ett gott samarbete med beställaren samt utbildat mängder av tågtekniker, lokförare och tågvärdar. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla som kämpat för att utveckla Mälartågsunderhållet till den nivå det håller idag. Det känns väldigt bra att lämna över ett underhåll i toppklass, säger Anders Gustafsson.