Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Bild: Hallands Hamnar AB

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valåsen och Farehamnen i Varberg – en viktig milstolpe i Hallands Hamnars satsning på hållbara och effektiva logistiklösningar för skogsindustrin. I klart väder och solsken lossades sågade trävaror av Hallands Hamnars medarbetare.

Bakom satsningen står Moelven Industrier ASA, Tågåkeriet i Bergslagen AB och TFK Logistics. Målet är tydligt: att effektivisera flöden, minska klimatpåverkan och möta framtidens krav på smartare godstransporter.

Tidigare gick transporterna från Valåsen med lastbil, med leveranser utspritt över hela veckan. Med den nya tågpendeln är ambitionen att tågpendeln istället ska trafikera Varberg på veckobasis - en lösning som både effektiviserar flödet och minskar miljöpåverkan.

Volymerna av sågade trävaror hanteras nu i Farehamnens transitlager inför vidare transport till Storbritannien och USA – två av världens största importmarknader för just denna typ av gods. I Varberg finns totalt 160 000 kvadratmeter lageryta, som erbjuder både effektiv korttidslagring och långsiktiga lagringslösningar anpassade efter kundens behov.

Hållbar logistik med potential att växa

– Den här pendeln är en viktig pusselbit i vår långsiktiga ambition att öka andelen gods som transporteras till Varberg via järnväg. Vi ser en växande efterfrågan från kunder som vill ha tillgång till smartare och mer klimatanpassade alternativ, förklarar Jonas Svensson, affärschef på Hallands Hamnar.

Även från Moelven Valåsen AB poängterar man att den nya järnvägspendeln är ett led i att få mer effektiva och hållbara lösningar för framtiden.

– Att flytta våra volymer från väg till järnväg är ett viktigt steg för både effektivitet och klimatet. Den nya tågpendeln ger oss möjlighet att samla våra leveranser och minska antalet tunga transporter på vägarna, säger Rainer Arkeland, utlastningsansvarig Moelven Valåsen AB.

Kim Johansson, VD på TFK Logistics, ser också positivt på den nya tågpendeln.

– Utöver att kunna erbjuda Moelven Industrier ASA en transportlösning som främjar hållbarhet och möjligheten att minska sin klimatpåverkan så är vi extra stolta över flexibiliteten i den här produkten, säger Kim Johansson.

Farehamnen i fokus

Farehamnen är en strategisk motor för svensk skogsindustri och en nyckel i Hallands Hamnars ambition att bli Europas modernaste skogshamn. Med 160 000 kvadratmeter lageryta, ny järnvägsinfrastruktur och direktaccess till Nordsjön har vi kapacitet för stora exportvolymer. Hamnen är dessutom rustad för framtiden med satsningar på elektrifiering, digitalisering och automation. Laddinfrastruktur för kunders fartyg, fordon och vår egen maskinpark möjliggör kraftigt minskade utsläpp, samtidigt som ett nära samarbete med kunderna säkrar flexibla och behovsanpassade logistiklösningar. logistiklösningar – med starkt stöd i kompetenta medarbetare och ett levande innovationsklimat.

 

Faktaruta

Sverige exporterade 14 miljoner kubikmeter sågade trävaror 2023.

– 2,6 miljoner gick till Storbritannien

– 1,1 miljoner till USA

Av dessa volymer gick 1 miljon kubikmeter (38 %) till Storbritannien och 400 000 kubikmeter (36 %) till USA via Hallands Hamnar i Varberg – vilket gör Farehamnen till en nyckelspelare i svensk skogsexport.


Källa: Hallands Hamnar AB

Infrasverige.se - Nyheter svensk infrastruktur
Ansvarig utgivare: Gustav Nyberg
Webmaster: Gustav Nyberg
Gå till webbversion