Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC tillsammans, ökade med drygt 1 procent 2024 jämfört med 2023. Personbilarna ökade (+1,7 procent) medan de tunga lastbilarna minskade (–1,9 procent). Det visar Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.
Körsträckan för alla svenskregistrerade personbilar var 6 615 miljoner mil under 2024, vilket var nära 2 procent mer än 2023. Det är de privatägda personbilarna som står för den största ökningen.
Lätta lastbilar kördes i genomsnitt 1 303 mil under 2024 (–2,1 procent jämfört med 2023). Tunga lastbilar kördes i genomsnitt 4 006 mil (–1,5 procent). För både lätta och tunga lastbilar är genomsnittlig körsträcka 2024 den lägsta som uppmätts hittills (sedan 1999). Det sämre konjunkturläget är en möjlig förklaring.
Personbilar som går på diesel körde under 2024 i genomsnitt 1 419 mil, 24 procent längre än samtliga personbilars genomsnitt på 1 141 mil. Bensinbilar körde i genomsnitt 868 mil, vilket är kortare sträcka än för något annat bränsle. Laddhybrider och gasbilar körde allra längst under 2024; nära 1 500 mil i genomsnitt (Figur 1).

Figur 1. Genomsnittlig årlig körsträcka i mil för personbilar, per bränsle. Åren 2023 och 2024.
Anm: Det finns en grupp Övriga vilket är motorgas, gengas, vätgas eller okänt bränsle, de utgör en bråkdel av en promille av personbilarna och har uteslutits i figuren.
Andelen av totala körsträckan med buss som går på alternativa bränslen (annat är bensin och diesel) är idag 30 procent, mot 23 procent för 10 år sedan. Andelen för gasbussar har ökat något – från 17 till 21 procent – på 10 år, medan etanolbussarna nära nog har försvunnit under samma tid. På senare år har elbussar tillkommit och deras andel av totala körsträckan är idag 8 procent. Det är i princip uteslutande stadsbussar som drivs med el.
Källa: