Facebook


Instagram

Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar


2024-10-08

Bild:Skaraborgs Kommunalförbund

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet förstärks. Regeringens besked idag öppnar för att Trafikverket ska kunna föreslå åtgärder som gör att trafikeringen på järnväg mellan Sveriges två största städer kan prioriteras upp.


Det säger Adam Johansson (M), ordförande för Västra stambanegruppen, som är hoppfull efter regigeringens besked.

Regeringen presenterade idag sin proposition för den nationella transportinfrastrukturen. Jämfört med den nu gällande planen ökar anslaget med drygt 200 miljarder kronor över 12 år. När Trafikverket tidigare i år redovisade sitt inriktningsunderlag för den långsiktiga planeringen öppnade de för att rucka på principen ”Lagt kort ligger”. Bakgrunden är det stora behovet av underhåll på vägar och järnvägar samt kostnadsökning för nybyggnadsprojekten.

- Självklart är det så att vare sig infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) eller Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i nästa plan kan förbise Västra stambanans behov av investeringar, menar Adam Johansson.

Västra stambanan utgör ett nyckelstråk i det svenska järnvägssystemet. Under kommande år ska flera sträckor utmed banan mellan Stockholm och Göteborg underhållas, vilket kommer leda till stora utmaningar att få plats med alla transporter på en redan överfull bana.

- Dagliga problem att komma in till såväl Stockholms som Göteborgs centralstation kräver kraftfulla åtgärder i båda ändarna av Västra stambanan.

Regeringen betonar i propositionen att förutsättningar för resor till arbete och utbildning samt näringslivets transporter ska prioriteras vid nyinvesteringar i vägar och järnvägar. Investeringar i Västra stambanan är centrala för hela järnvägsnätets funktion, konstaterar Västra Stambanegruppen. Banan förbinder Sveriges två största arbetsmarknadsregioner. Den är dessutom en avgörande länk för svensk industri och handel med kopplingen till Skandinaviens största hamn.

- Ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås bör kunna stå klart inom nästa planperiod, avslutar Adam Johansson. Men då måste statsrådet Andreas Carlson redan imorgon ge Trafikverket i uppdrag att inleda en lokaliseringsstudie.

Västra stambanegruppen bildades 1999 och samlar kommunerna utmed Västra stambanan. Sedan 2019 är också samarbetet öppet för medlemskap för regioner liksom för kommuner som inte ligger utmed banan och som vill verka för att öka kapaciteten och en förstärkt järnväg. Under åren har samarbetet utvecklats mellan kommunerna, men också med regionerna, näringslivet, Trafikverket och andra som har intresse av ökad kapacitet och robusthet på Västra stambanan.

 
Källa :Skaraborgs Kommunalförbund

Tipsa en vn Skriv ut



<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer
Train Rail


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se