Facebook


Instagram

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg


2024-09-16

Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn
Bild:Trelleborgs Hamn
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn


I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter till och från hamnen, ett arbete som haft en fantastisk utveckling de senaste åren. Tisdagen den 17 september besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.

Intermodal trafik, dvs kombination av trafikslagen järnväg, sjö och väg, är det mest miljömässiga sättet att få fram sitt gods på.

− Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter. Vi är Europas mest hållbara RoRo-hamn och vi kan bidra till att mer gods går på järnväg och därmed avlasta vägnätet, vilket är det mest optimala för miljön. Det kan inte finnas någon som är motståndare till detta, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.

Fortsatt stor framgång för hållbara transporter
Trelleborgs Hamn har haft en mycket stark ökning på den intermodala järnvägstrafiken de senaste åren. År 2023 åkte nästan 40 000 trailers till eller från Trelleborgs Hamn med järnväg. Ökningen har fortsatt, under perioden januari - juli 2024 har volymen ökat med 12,7 % jämfört med samma period 2023.

− Hamnens unika logistiska läge, där Europa möter Skandinavien, och med möjlighet att kombinera trafikslagen järnväg, sjö och väg, är en framgångsfaktor. År 2033 pekar prognoserna på 150 000 enheter. För att hantera detta stora antal behöver Trelleborgs Hamn ha tillgång till en modern intermodal terminal för att förbättra hanteringen av intermodala tåg och järnvägsanslutningar, säger Jörgen Nilsson.

Trafikverket och Trelleborgs Hamns goda samarbete
Trafikverket och hamnens samarbete fokuserar nu på att förbättra logistikkedjorna och främja överflyttning av transporter från väg till järnväg som är det mest miljövänliga sättet. Just nu är tanken att förlänga nuvarande utdragsspår för att förbättra logistiken i terminalen, samtidigt som Trafikverket utreder möjligheten att förändra godsbangården i Trelleborgs Hamn, för att klara en kapacitetsökning längre fram.

Det finns en förhoppning att ett avtal avseende utveckling av den intermodala terminalen och godsbangården kan tecknas 2025, med en överenskommelse om ett längre arrendeavtal. Området kan sedan successivt tas över av kontrakterad part under 2026 för att vara helt färdigbyggd av denna under 2027/2028.

Med en ny modern terminal får Trelleborgs Hamn samma möjlighet att hantera drygt 150 000 trailers på järnväg som systerhamnarna i Rostock, Travemünde och Swinoujscie.

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn. Roll-on/Roll-off syftar på att fordon och hjulförsett gods kan köras på och av fartyget. Hamnens är en av Sveriges fem corehamnar, utsedd som strategiskt viktig av EU och en viktig del av de europeiska transportkorridorerna. Trelleborgs Hamn är också Sveriges enda hamn med järnvägsfärjor i reguljär trafik. Hamnen hanterar en stor del av Sveriges import och export, och har därmed en viktig betydelse och roll för godstransporternas klimatomställning.


För press ges möjlighet för deltagande vid besöket kl.15:00.

På besöket den 17 september kommer från Trafikverket generaldirektör Roberto Maiorana tillsammans med Anna Wildt-Persson, regional direktör södra regionen, och Magnus Gustavsson, utredare godstransporter.


Källa: Trelleborgs Hamn AB


Tipsa en vn Skriv ut



Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Train Rail
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Peab bygger väg och järnväg i Boden

Peab har fått uppdraget att bygga väg och järnväg till Boden Industrial Park i...

Läs mer


Ny rapport visar att störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hindrar tillväxten i svensk industri

Omtag Svensk Järnväg har i en ny rapport undersökt hur 20 stora industriföretag...

Läs mer


Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se