Facebook


Instagram

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs


2024-10-16

Bild på järnväg i solnedgång
Bild:Västsvenska Handelskammaren
Bild på järnväg i solnedgång


Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och välkommet steg mot att åtgärda Sveriges eftersläpande infrastrukturskuld. Det är positivt att regeringen ser infrastrukturens betydelse för Sveriges konkurrenskraft och att de inte ställer olika transportslag mot varandra. Samtidigt konstaterar vi att propositionen inte löser alla de utmaningarna som svensk infrastruktur står inför. Arbetet måste fortsätta och nyinvesteringarna behöver öka.

Det är ett steg i rätt riktning att den ekonomiska ramen höjs med drygt 20 procent. Även om det innebär mycket pengar så räcker det tyvärr inte för att hantera både det omfattande underhållsbehovet och nödvändiga nyinvesteringarna som behövs för att Sverige fortsatt ska utvecklas på ett hållbart och konkurrenskraftigt sätt.

Vi välkomnar att regeringen öppnar för alternativa finansieringsmodeller och att de sätter fokus på bättre kostnadskontroll och ökad produktivitet.

– Det finns inte en lösning som passar alla projekt, men det är viktigt att vidare undersöka hur Sverige kan få mer infrastruktur på plats genom fler finansieringsmöjligheter, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren och fortsätter,

– Nu blickar vi framåt mot Trafikverkets kommande förslag på ny nationell infrastrukturplan. Bland annat behövs dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås, samt en modern järnvägsförbindelse mellan Oslo och Göteborg. Detta kommer bidra till starkare logistiknav och se till att nordisk export kan ta sig ut i världen.

Med ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås försvinner den värsta flaskhalsen i hela det svenska järnvägssystemet. Den positiva effekten av detta sprider sig långt utanför Västsveriges gränser. Investeringen gynnar hela landet, från de regionala pendlarna och resenärerna mellan landets två största städer, till industriföretagen i Mälardalen och Norrland vars gods ska från och till Göteborgs hamn. Det är en investering i tillväxt och hållbara transporter.

En viktig prioritering är järnvägen Göteborg – Oslo som på sikt också behöver byggas ut och bli dubbelspårig. Idag sker mer än 95 procent godstransporter mellan hamnen och Norge via lastbil. Med ökad järnvägskapacitet kan vägarna avlastas och transporterna bli mer hållbara. Med kortad restid ökar också den regionala integrationen. När Fehmarnbältförbindelsen och dubbelspårutbyggnaden av Västkustbanan inom kort är klara blir sträckan Göteborg – Oslo den stora flaskhalsen i korridoren Hamburg - Oslo.


Källa: Västsvenska Handelskammaren


Tipsa en vn Skriv ut



Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Train Rail
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Peab bygger väg och järnväg i Boden

Peab har fått uppdraget att bygga väg och järnväg till Boden Industrial Park i...

Läs mer


Ny rapport visar att störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hindrar tillväxten i svensk industri

Omtag Svensk Järnväg har i en ny rapport undersökt hur 20 stora industriföretag...

Läs mer


Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se