Facebook


Instagram

Alstom redo att bygga svensk höghastighetsjärnväg


2017-10-11

Bild:Elmia

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.
– Vi har byggt höghastighetståg i 35 år – vi kan det här, säger Maria Parent, kommunikationschef på Alstom i Sverige.

I Sverige är franska Alstom kanske mest känt för sina regionaltåg. På Elmia Nordic Rail vill företaget visa på bredden i sin verksamhet inom infrastruktur för spårvagn, tunnelbana och järnväg. Och, inte minst, den specialkompetens som finns inom höghastighetsjärnvägar.

– Här i Sverige trycker vi mycket på höghastighetsjärnvägen, som vi gärna vill bygga. Det står och väger bland politikerna, även om alla är överens om att underhållet är eftersatt, säger Maria Parent och fortsätter:

– Får vi bygga, kan vi bygga. Och då vill vi bygga för 320+ km/h. Med vår långa erfarenhet är vi en av de bästa aktörerna i världen på höghastighetsjärnväg.

Tack vare det franska järnvägsnätet LGV och höghastighetståget TGV har Alstom definierat hur en höghastighetsjärnväg ska se ut. Alstom står dessutom bakom bland annat den nya linjen mellan Paris och Bordeaux samt planerna på en höghastighetsjärnväg i nordvästra USA.

– Järnvägsindustrin kan det här och vi står redo med både kunskap och erfarenhet. Nu behöver bara politikerna komma loss och bygga för framtiden, säger Maria Parent.



Källa: Elmia


Tipsa en vn Skriv ut



Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Train Rail
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer
Bild på järnväg i solnedgång

Regeringens infrastrukturproposition – en bra början, men fortsatt arbete krävs

Idag presenterade Tidöpartierna infrastrukturpropositionen som innebär ett stort och...

Läs mer
Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken.

Obehöriga i spårområdet – förbjudet och livsfarligt

Obehöriga i spårområdet utgör ett stort problem i tågtrafiken. Att...

Läs mer


Västra stambanegruppen välkomnar mer pengar

- Sverige har inte råd att vänta på att Västra stambanans kapacitet fö...

Läs mer
Godsbangård och intermodal terminal i Trelleborgs Hamn

Trafikverket besöker Trelleborgs Hamn för samtal om ökad godstrafik på järnväg

I Trelleborgs Hamn har man länge arbetat för att fler ska välja tåget för...

Läs mer


Peab bygger väg och järnväg i Boden

Peab har fått uppdraget att bygga väg och järnväg till Boden Industrial Park i...

Läs mer


Ny rapport visar att störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hindrar tillväxten i svensk industri

Omtag Svensk Järnväg har i en ny rapport undersökt hur 20 stora industriföretag...

Läs mer


Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se