Med batterier på 550 kWh respektive 400 kWh kapacitet, ställde de nya bussarna direkt stora krav på laddmöjligheter med hög och stabil kapacitet. Ansvarig installatör för den nya laddinfrastrukturen på depån är Helsingborgsbaserade LANI Eltjänst som har lång erfarenhet av lösningar inom energieffektivisering och grön teknik.
LANI Eltjänst genomförde arbetet i två etapper; först markarbete samt framdragning av kablage på plats, därefter byggnation och installation av tolv laddplatser där två bussar kan ladda samtidigt vid varje laddstation. Ställverket som byggdes helt klart i förväg lyftes på plats, en lösning som gjorde installationen mer rationell.
Patrik Johansson, vd LANI Eltjänst, är nöjd med projektet:
- Vi har i egen regi designat och byggt en helt komplett ställverksbyggnad på fabrik. Den färdiga byggnaden levererade vi sedan till platsen där ställverket skall stå. Det här sättet att arbeta är mer effektivt och intressant för fler kunder.
Driftsättning av de nya laddstationerna genomfördes efter sommaren och bussarna börja rulla i Kristianstads stadstrafik under hösten 2024. Samtliga 24 bussar kommer då att kunna köra in på depån och ladda samtidigt.
I framtiden finns det även möjlighet att utöka antal laddplatser, i projektet har LANI förberett utbyggnad med både ställverk och fler laddpunkter.
– Det här är framtiden, säger Patrik. Det här är vårt största projekt inom elbilsladdning hittills, men i takt med att fossildrivna fordon fasas ut kommer behovet av stabila och säkra laddlösningar för elfordon öka.
Fakta om projektet
Kund: VR Sverige AB
Installatör: LANI Eltjänst AB, del av Elkedjan
Laddstationer: 12 stationer, totalt 24 laddpunkter med 130 kW pluginkontakt.
Källa: Svenska Elkedjan AB